Σέξτος: ΠΥΡΡΩΝΕΙΩΝ ΥΠΟΤΥΠΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΤΡΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟΝ 1η συνέχεια


Τάδε νεστιν ν τ δευτέρ τν Πυρρωνείων ποτυπώσεων.

α ε δύναται ζητεν σκεπτικς περ τν λεγομένων παρ τος δογματικος

β πόθεν ρκτέον τς πρς τος δογματικος ζητήσεως

γ περ κριτηρίον

δ ε στι κριτήριον ληθείας

ε περ το φ΄ ο

στ περ το δι΄ ο

ζ περ το καθ΄

η περ ληθος κα ληθείας

θ ε στι τι φύσει ληθές

ι περ σημείου

ια ε στι τι σημεον νδεικτικόν

ιβ περ ποδείξεως

ιγ ε στιν πόδειξις

ιδ περ συλλογισμν

ιε περ παγωγς

ιστ περ ρων

ιζ περ διαιρέσεων

ιη περ τς νόματος ες σημαινόμενα διαιρέσεως

ιθ ε διαιρεται λον ες μέρη

κ περ γενν κα εδν

κα περ κοινν συμβεβηκότων

κβ περ σοφισμάτων

 

α ε δύναται ζητεν σκεπτικς περ τν λεγομένων παρ τος δογματικος.

πε δ τν ζήτησιν τν πρς τος δογματικος μετήλθομεν͵ καστον τν μερν τς καλουμένης φιλοσοφίας συν τόμως κα ποτυπωτικς φοδεύσωμεν͵ πρότερον ποκρινάμενοι πρς τος ε θρυλοντας ς μήτε ζητεν μήτε νοεν λως οός τέ στιν σκεπτικς περ τν δογματιζομένων παρ΄ ατος. φασ γρ ς τοι καταλαμβάνει σκεπτικς τ π τν δογματικν λεγόμενα ο καταλαμβάνει· κα ε μν καταλαμβάνει͵ πς ν ποροίη περ ν κατειληφέναι λέγει; ε δ΄ ο καταλαμβάνει͵ ρα περ ν ο κατείληφεν οδ οδε λέγειν. σπερ γρ μ εδώς͵ ε τύχοι͵ τί στι τ καθ΄ περιαιρουμένου τ δι δύο τροπικν θεώρημα͵ οδ επεν τι δύναται περ ατν͵ ο τως μ γινώσκων καστον τν λεγομένων παρ τος δογματικος ο δύναται ζητεν πρς ατος περ ν οκ οδεν. οδαμς ρα δύναται ζητεν σκεπτικς περ τν λεγομένων παρ τος δογματικος. ο δ τατα λέγοντες ποκρινάσθωσαν μν͵ πς λέγουσι νν τ καταλαμβάνειν͵ πότερον τ νοεν πλς νευ το κα πρ τς πάρξεως κείνων περ ν ποιούμεθα τος λόγους διαβεβαιοσθαι͵ μετ το νοεν κα τ τν παρξιν κείνων τιθέναι περ ν διαλεγόμεθα. ε μν γρ καταλαμβάνειν εναι λέγουσιν ν τ λόγ τ καταληπτικ φαντασί συγκατατίθεσθαι͵ τς καταληπτικς φαντασίας οσης π πάρχοντος͵ κατ΄ ατ τ πάρχον ναπομεμαγμένης κα ναπεσφραγι σμένης͵ οα οκ ν γένοιτο π μ πάρχοντος͵ οδ ατο βουλήσονται τάχα μ δύνασθαι ζητεν περ κείνων μ κατειλήφασιν οτως. οον γον ταν Στωικς πρς τν πικούρειον ζητ λέγοντα τι διρηται οσία ς θες ο προνοε τν ν κόσμ τι δον γαθόν͵ πότερον κατείληφεν ο κατείληφεν; κα ε μν κατείληφεν͵ πάρχειν ατ λέγων ρδην ναιρε τν Στοάν· ε δ΄ ο κατείληφεν͵ ο δύναταί τι πρς ατ λέγειν. τ δ παραπλήσια κα πρς τος π τν λλων αρέσεων ναγομένους λεκτέον͵ ταν τι ζητεν περ τν δοκούντων τος τεροδόξοις ατν θέλωσιν. στε ο δύνανται περί τινος ζητεν πρς λλήλους. μλλον δέ͵ ε χρ μ ληρεν͵ συγχυθήσεται μν ατν πασα ς πος επεν δογματική͵ συντόνως δ προσαχθήσεται σκεπτικ φιλοσοφία͵ διδομένου το μ δύνασθαι ζητεν περ το μ οτως κατειλημμένου. γρ περί τινος δήλου πράγματος ποφαινόμενός τε κα δογματίζων τοι κατειληφς ατ ποφαίνεσθαι περ ατο λέξει μ κατειληφώς. λλ΄ ε μν μ κατειληφώς͵ πιστος σται· ε δ κατειληφώς͵ τοι ατόθεν κα ξ αυτο κα κατ΄ νάργειαν ποπεσν ατ τοτο λέξει κατειληφέναι διά τινος ρεύνης κα ζητήσεως. λλ΄ ε μν ξ αυτο περιπτωτικς κατ΄ νάργειαν λέγοι ποπεσεν ατ κα κατειλφθαι τ δηλον͵ οτως ν οδ δηλον εη λλ πσιν π΄ σης φαινόμενον κα μολογούμενον κα μ διαπεφωνημένον. περ κάστου δ τν δήλων νήνυτος γέγονε παρ΄ ατος διαφωνία· οκ ρα ξ αυτο κα κατ΄ νάργειαν ποπεσν ατ κατειληφς ν εη τ δηλον περ τς πάρξεως ατο διαβεβαιούμενός τε κα ποφαινόμενος δογματικός. ε δ διά τινος ρεύνης͵ πς οός τε ν ζητεν πρ το καταλαβεν κριβς ατ κατ τν προκειμένην πόθεσιν; τς μν γρ ζητήσεως χρζούσης το πρότερον κριβς κατειλφθαι τ μέλλον ζητεσθαι κα οτω ζητεσθαι͵ τς δ καταλήψεως το ζητουμένου πράγματος δεομένης πάλιν ατς το προεζητσθαι πάντως ατό͵ κατ τν διάλληλον τρόπον τς πορίας δύνατον ατος γίγνεται κα τ ζητεν περ τν δήλων κα τ δογματίζειν͵ ν τε π τς καταλήψεως ρχεσθαι βούλωνταί τινες͵ μεταγόν των μν ατος π τ δεν ατ προεζητηκέναι πρ το κατειληφέναι͵ ν τε π τς ζητήσεως͵ π τ δεν πρ το ζητεν κατειληφέναι τ μέλλον ζητεσθαι͵ στε δι τατα μήτε καταλαμβάνειν ατος δύνασθαί τι τν δήλων μήτε ποφαίνεσθαι διαβεβαιωτικς πρ ατν. ξ ν ναιρεσθαι μν τν δογματικν ερεσιλογίαν ατόθεν͵ ομαι͵ συμβήσεται͵ τν φεκτικν δ εσάγεσθαι φιλοσοφίαν. ε δ φήσουσι μ τοιαύτην [λέγειν] κατάληψιν γεσθαι ζητήσεως προσήκειν͵ νόησιν δ πλς͵ οκ στιν δύνατον [ν] τος πέχουσι περ τς πάρξεως τν δήλων ζητεν. νοήσεως γρ οκ πείργεται σκεπτικός͵ ομαι͵ πό τε τν παθητικς ποπιπτόντων κα κατ΄ νάργειαν φαινομένων ατ λόγων γινομένης κα μ πάντως εσαγούσης τν παρξιν τν νοουμένων· ο γρ μόνον τ πάρχοντα νοομεν͵ ς φασιν͵ λλ΄ δη κα τ νύπαρκτα. θεν κα ζητν κα νον ν τ σκεπτικ διαθέσει μένει φεκτικός· τι γρ τος κατ φαντασίαν παθητικν ποπίπτουσιν ατῷ͵ καθ φαίνεται ατῷ͵ συγκατατίθεται͵ δεδήλωται. ρα δ μ κα νν ο δογματικο ζητήσεως πείργωνται. ο γρ τος γνοεν τ πράγματα ς χει πρς τν φύσιν μολογοσι τ ζητεν τι περ ατν νακόλουθον͵ τος δ΄ π΄ κριβς οομένοις τατα γινώσκειν· ος μν γρ π πέρας δη πάρεστιν ζήτησις͵ ς πειλήφασιν͵ ος δ τ δι΄ πσα συνίσταται ζήτησις κμν πάρχει͵ τ νομίζειν ς οχ ερήκασιν. Οκον ζητητέον μν στι περ κάστου μέρους τς καλουμένης φιλοσοφίας συντόμως π το παρόντος. κα πε πολλ γέγονε παρ τος δογματικος διαφωνία περ τν μερν τς φιλοσοφίας͵ τν μν ν͵ τν δ δύο͵ τν δ τρία εναι λεγόντων͵ περ ς οκ ν εη προσκον πλείω νν διεξιέναι͵ τν δόξαν τν δοκούντων τελειότερον νεστράφθαι κατ τ σον κθέμενοι κατ΄ ατν προσάξομεν τν λόγον.

 

β πόθεν ρκτέον τς πρς τος δογματικος ζητήσεως.

Ο Στωικο τοίνυν κα λλοι τινς τρία μέρη τς φιλοσοφίας εναι λέγουσι͵ λογικν φυσικν θικόν· κα ρχονταί γε τς διδασκαλίας π το λογικοῦ͵ καίτοι πολλς κα περ το πόθεν ρχεσθαι δε στάσεως γεγενημένης. ος κολουθήσαντες δοξάστως͵ πε τ ν τος τρισ μέρεσι λεγόμενα κρίσεως χρζει κα κριτηρίου͵ δ περ κριτηρίου λόγος μπεριέχεσθαι δοκε τ λογικ μέρει͵ ρξώ μεθα π το περ κριτηρίου λόγου κα το λογικο μέρους͵

 

γ περ κριτηρίου.

κενο προειπόντες͵ τι κριτήριον μν λέγεται τό τε κρίνεσθαί φασιν παρξιν κα νυπαρξίαν κα τ προσέχοντες βιομεν͵ πρόκειται δ μν νν περ το κριτηρίου τς ληθείας εναι λεγομένου διαλαβεν· περ γρ το κατ τ τερον σημαινόμενον ν τ περ τς σκέψεως λόγ διεξήλθομεν. Τ κριτήριον τοίνυν περ ο λόγος στν λέγεται τριχς͵ κοινς δίως διαίτατα͵ κοινς μν πν μέτρον καταλήψεως͵ καθ΄ σημαινόμενον κα τ φυσικ οτω προσαγορεύεται κριτήρια͵ ς ρασις· δίως δ πν μέτρον καταλήψεως τεχνικν ς κανν κα διαβήτης· διαίτατα δ πν μέτρον καταλήψεως δήλου πράγματος͵ καθ΄ τ μν βιωτικ ο λέγεται κριτήρια͵ μόνα δ τ λογικ κα περ ο δογματικο φέρουσι πρς τν τς ληθείας κρίσιν. φαμν ον προηγουμένως περ το λογικο κριτηρίου διεξιέναι. λλ κα τ λογικν κριτήριον λέγοιτ΄ ν τριχς͵ τ φ΄ ο κα τ δι΄ ο κα τ καθ΄ ὅ͵ οον φ΄ ο μν νθρωπος͵ δι΄ ο δ τοι ασθησις διάνοια͵ καθ΄ δ προσβολ τς φαντασίας͵ καθ΄ ν νθρωπος πιβάλλει κρίνειν διά τινος τν προειρημένων. Τατα μν ον ρμόζον ν σως προειπεν͵ να ννοήσω μεν͵ περ ο μν στιν λόγος· λοιπν δ π τν ντίρρησιν χωρμεν τν πρς τος λέγοντας προπετς κατειληφέναι τ κριτήριον τς ληθείας͵ π τς διαφωνίας ρξάμενοι.

 

δ ε πάρχει τι κριτήριον ληθείας.

Τν διαλαβόντων τοίνυν περ κριτηρίου ο μν εναι τοτο πεφήναντο͵ ς ο Στωικο κα λλοι τινές͵ ο δ μ εναι͵ ς λλοι τε κα Κορίνθιος Ξενιάδης κα Ξενοφάνης Κολοφώνιος͵ λέγων δόκος δ΄ π πσι τέτυκται· μες δ΄ πέσχομεν͵ πότερον στιν οκ στιν. ταύτην ον τν διαφωνίαν τοι πικριτν εναι φήσουσιν νεπίκριτον· κα ε μν νεπίκριτον͵ ατόθεν [εναι] δώσουσι τ δεν πέχειν͵ ε δ πικριτήν͵ τίνι κριθήσεται λεγέτωσαν͵ μήτε κριτήριον μολογούμενον μν χόντων͵ μήθ΄ λως ε στιν εδότων λλ ζητούντων. κα λλως͵ να γενομένη περ το κριτηρίου διαφωνία πικριθῇ͵ δε κριτήριον μς χειν μολογημένον͵ δι΄ ο δυνησόμεθα κρίνειν ατήν· κα να κριτήριον μολογούμενον χωμεν͵ δε πρότερον πικριθναι τν περ το κριτηρίου διαφωνίαν. οτω δ ες τν διάλληλον μπίπτοντος τρόπον το λόγου͵ πορος ερεσις το κριτηρίου γίνεται͵ μήτε ξ ποθέσεως μν ώντων ατος κριτήριον λαμβάνειν͵ άν τε κριτηρί τ κριτήριον κρίνειν θέλωσιν͵ ες πειρίαν ατος κβαλλόντων. λλ καί͵ πε μν πόδειξις δεται κριτηρίου ποδεδειγμένου͵ τ δ κριτήριον ποδείξεως κεκριμένης͵ ες τν διάλληλον κβάλλονται τρόπον. Οόμενοι ον καν κα τατα εναι δεικνύναι τν τν δογματικν προπέτειαν κατ τν περ το κριτηρίου λόγον͵ να κα ποικίλως ατος λέγχειν χωμεν͵ οκ τοπον προσκαρτερσαι τ τόπ. ο μν κάστ τν περ κριτηρίου δοξν μιλληθναι προαιρούμεθα εδικς (μύθητος γρ διαφωνία γέγονεν͵ κα οτως ες μέθοδον κα μς λόγον μπεσεν ναγκαον σται)͵ λλ΄ πε τ κριτήριον περ ο ζητομεν τρισσν εναι δοκεῖ͵ τό τε φ΄ ο κα τ δι΄ ο κα τ καθ΄ ὅ͵ καστον τούτων πελθόντες ν μέρει τν καταληψίαν ατο παραστήσομεν· οτω γρ μμέθοδος μα κα τέλειος μν λόγος σται. ρξώμεθα δ π το φ΄ ο· δοκε γάρ πως συναπορεσθαι τούτ κα τ λοιπά.

 

ε περ το φ΄ ο.

νθρωπος τοίνυν δοκε μοι͵ σον π τος λεγομένοις π τν δογματικν͵ ο μόνον κατάληπτος͵ λλ κα νεπινόητος εναι. κούομεν γον το παρ Πλάτωνι Σωκράτους διαρρήδην μολογοντος μ εδέναι͵ πότερον νθρωπός στιν τερόν τι. παριστάναι τε βουλόμενοι τν ννοιαν ατο πρτον μν διαφωνοσιν͵ ετα κα σύνετα λέγουσιν. μν γρ Δημόκριτός φησιν τι νθρωπός στιν πάντες σμεν. σον δ΄ π τούτ ο γνωσόμεθα τν νθρωπον͵ πε κα κύνα σμεν͵ κα παρ τοτο σται κα κύων νθρωπος. τινάς τε νθρώπους οκ σμεν· δι οκ σονται νθρωποι. μλλον δέ͵ σον π τ ννοί ταύτῃ͵ οδες σται νθρωπος· ε γρ κενος μέν φησι δεν π πάντων γινώσκεσθαι τν νθρωπον͵ οδένα δ νθρωπον σασι πάντες νθρωποι͵ οδες σται κατ΄ ατν νθρωπος. κα τι τατα ο σοφιζόμενοι λέγομεν͵ κ τς πρς ατν κολουθίας φαίνεται. μόνα γρ κατ΄ λήθειαν πάρχειν φησν νρ τ τομα κα τ κενόν͵ περ φησν ο μόνον τος ζοις λλ κα πσι τος συγκρίμασιν πάρχειν͵ στε σον μν π τούτοις οκ πινοήσομεν τν το νθρώπου διότητα͵ πειδ κοιν πάντων στίν. λλ΄ οδ λλο τι πόκειται παρ τατα· οκ ρα ξομεν δι΄ ο τν νθρωπον διακρναί τε π τν λλων ζων κα ελικρινς νοσαι δυνησόμεθα. δ΄ πίκουρός φησιν νθρωπον εναι τ τοιουτον μόρφωμα μετ μψυχίας. κα κατ τοτον δέ͵ πε νθρωπος δείξει μφανίζεται͵ μ δεικνύμενος οκ στιν νθρωπος͵ κα ε μν γυνακα δείκνυσί τις͵ νρ οκ σται νθρωπος͵ ε δ νδρα͵ γυν νθρωπος οκ σται. τ δ ατ πιχειρήσομεν κα π τς διαφορς τν περιστάσεων ς σμεν κ το τετάρτου τρόπου τς ποχς. λλοι δ φασκον νθρωπον εναι ζον λογικν θνητόν͵ νο κα πιστήμης δεκτικόν. πε ον δείκνυται ν τ πρώτ τς ποχς τρόπῳ͵ τι οδέν στι ζον λογον͵ λλ κα νο κα πιστήμης δεκτικά στι πάντα σον π τος π΄ ατν λεγομένοις͵ ο γνωσόμεθα͵ τί ποτε λέγουσιν. τά τε κείμενα ν τ ρ συμβεβηκότα τοι κατ΄ νέργειαν λέγουσιν δυνάμει. ε μν ον κατ΄ νέργειαν͵ οκ στιν νθρωπος μ πιστήμην δη τελείαν νειληφς κα ν τ λόγ τέλειος ν κα ν ατ τ ποθνσκειν καθεστώς· τοτο γρ τ νεργεί θνητόν στιν. ε δ δυνάμει͵ οκ σται νθρωπος οτε τν λόγον χων τέλειον οτε νον κα πιστήμην νειληφώς· [κα] τοτο δ το προτέρου στν τοπώτερον. κα ταύτ ρα σύστατος πέφηνεν πίνοια το νθρώπου.

γρ Πλάτων͵ ταν ποφαίνηται τν νθρωπον εναι ζον πτερον δίπουν πλατυώνυχον͵ πιστήμης πολιτικς δεκτικόν͵ οδ ατς ξιο διαβεβαιωτικς τοτο κτίθεσθαι· ε γρ κα νθρωπος ν τί στι τν κατ΄ ατν γινομένων μέν͵ ντως δ οδέποτε ντων͵ δύνατον δ περ τν μηδέποτε ντων διαβεβαιωτικς ποφαίνεσθαι κατ΄ ατόν͵ οδ Πλάτων ξιώσει τν ρον κτίθεσθαι δοκεν ς διαβεβαιούμενος͵ λλ΄ σπερ εωθεν κατ τ πιθανν λέγων. Ε μέντοι κα δοίημεν κατ συγχώρησιν͵ τι πινοεσθαι δύναται νθρωπος͵ κατάληπτος ερεθήσεται. συνέστηκε μν γρ κ ψυχς κα σώματος͵ οτε δ τ σμα καταλαμβάνεται τάχα οτε ψυχή· οδ νθρωπος ρα. κα τι μν τ σμα ο καταλαμβάνεται͵ δλον ντεθεν· τ συμβεβηκότα τιν τερά στιν κείνου συμβέβηκεν. ταν ον χρμα τι παραπλήσιον μν ποπίπτῃ͵ τ συμβεβηκότα τ σώματι εκς μν ποπίπτειν͵ λλ΄ οκ ατ τ σμα. τό γέ τοι σμα τριχ διαστατν εναι λέγουσιν· φείλομεν ον τ μκος κα τ πλάτος κα τ βάθος καταλαμβάνειν͵ να τ σμα καταλάβωμεν. ε γρ τοτο μν πέπιπτεν͵ γινώσκομεν ν κα τ πάργυρα χρυσία. οδ τ σμα ρα. να δ κα τν περ το σώματος μφισβήτησιν παρμεν͵ πάλιν νθρωπος ερίσκεται κατάληπτος δι τ κατάληπτον εναι τν ψυχήν. τι δ κατάληπτός στιν ατη͵ δλον ντεθεν· τν περ ψυχς διαλαβόντων͵ να τν πολλν κα νήνυτον μάχην παραλίπωμεν͵ ο μν μ εναι τν ψυχν φασαν͵ ς ο περ τν Μεσσήνιον Δικαίαρχον͵ ο δ εναι͵ ο δ πέσχον. ταύτην ον τν διαφωνίαν ε μν νεπίκριτον εναι λέξουσιν ο δογματικοί͵ δώσουσιν ατόθεν τν τς ψυχς καταληψίαν͵ ε δ πικριτήν͵ τίνι πικρινοσιν ατν επάτωσαν. ασθήσει μν γρ ο δύνανται δι τ νοητν π΄ ατν εναι λέγεσθαι· ε δ λέξουσιν τι διανοίᾳ͵ ρομεν τι͵ πε τς ψυχς τ δηλότατόν στιν διάνοια͵ ς δεικνύουσιν ο περ μν τς πάρξεως τς ψυχς μοφωνοντες͵ περ δ τς διανοίας διαφερόμενοι͵ ε τ διανοί τν ψυχν θέλουσι καταλαμβάνειν κα τν περ ατς διαφωνίαν πικρίνειν͵ τ μλλον ζητουμέν τ ττον ζητούμενον πικρίνειν τε κα βεβαιον θελήσουσιν͵ περ τοπον. οδ τ διανοί τοίνυν πικριθήσεται περ τς ψυχς διαφωνία. οδεν ρα. ε δ τοτο͵ κα κατάληπτός στιν. θεν οδ νθρωπος καταλαμβάνοιτ΄ ν. να δ κα δμεν͵ τι καταλαμβάνεται νθρωπος͵ μήποτε οκ ν νδέχοιτο δεξαι͵ τι π΄ ατο κρίνεσθαι δε τ πράγματα. γρ λέγων͵ τι π΄ νθρώπου δε κρίνεσθαι τ πράγματα͵ τοι νευ ποδείξεως τοτο λέξει μετ ποδείξεως. οτε δ μετ ποδείξεως· δε γρ τν πόδειξιν ληθ εναι κα κεκριμένην͵ δι δ τοτο κα πό τινος κεκριμένην. πε ον οκ χομεν επεν μολογουμένως͵ φ΄ ο κριθναι δυνήσεται ατ πόδειξις (ζητομεν γρ τ κριτήριον τ φ΄ ο)͵ ο δυνησόμεθα τν πόδειξιν πικρίνειν͵ δι δ τοτο οδ τ κριτήριον͵ περ ο λόγος͵ ποδεικνύναι. ε δ ναποδείκτως λεχθήσεται͵ τι π το νθρώπου δε κρίνεσθαι τ πράγματα͵ πιστον σται͵ στε οχ ξομεν διαβεβαιοσθαι͵ τι τ φ΄ ο κριτήριόν στιν νθρωπος. π τίνος δ κα κριθήσεται͵ τι τ φ΄ ο κριτήριον νθρωπός στιν; ο γρ δ κρίτως τοτο λέγοντες πιστευθήσονται. λλ΄ ε μν π΄ νθρώπου͵ τ ζητούμενον συναρπασθήσεται. ε δ΄ π τέρου ζου͵ πς κενο πρς τν κρίσιν το νθρωπον εναι τ κριτήριον παραλαμβάνεται; ε μν γρ κρίτως͵ ο πιστευθήσεται͵ ε δ μετ κρίσεως͵ πάλιν κενο πό τινος φείλει κριθναι. λλ΄ ε μν φ΄ αυτοῦ͵ μένει ατ τοπία (τ ζητούμενον γρ δι το ζητουμένου κριθήσεται)· ε δ π νθρώπου͵ διάλληλος εσάγεται τρόπος· ε δ πό τινος παρ τατα λλου͵ πάλιν κείνου τ κριτήριον παιτήσομεν τ φ΄ οὗ͵ κα μέχρις πείρου. κα δι τοτο ρα οχ ξομεν λέγειν͵ ς π νθρώπου δε κρίνεσθαι τ πράγματα. στω δ κα πεπιστώσθω τ δεν π το νθρώπου κρίνεσθαι τ πράγματα. οκον͵ πε πολλ τν νθρώπων στ διαφορά͵ πρότερον ο δογματικο συμφωνησάτω σαν͵ τι τδε τ νθρώπ δε προσέχειν͵ εθ΄ οτω κα μς ατ συγκατατίθεσθαι κελευέτωσαν. ε δ΄ στ΄ ν δωρ τε νά κα δένδρεα μακρ τεθήλ -τοτο δ τ το λόγου- περ ατο διαφωνήσουσιν͵ πς μς πείγουσι προπετς τινι συγκατατίθεσθαι; ν γρ κα λέγωσιν τι τ σοφ πιστευτέον͵ ρωτήσομεν ατούς͵ ποί σοφ. πότερον τ κατ πίκουρον τ κατ τος Στωικος τ Κυρηναϊκ τ Κυνικ; οχ ξουσι γρ συμφώνως επεν. ε δ ξιώσει τις μς τς περ το σοφο ζητήσεως ποστάντας πλς τ συνετωτέρ τν ντων πάντων πιστεύειν͵ πρτον μν κα περ το τίς συνετώτερός στι τν λλων διαφωνήσουσιν͵ ετα κν δοθ συμφώνως δύνασθαι ληφθναι͵ τίς στι τν τε ντων κα τν γεγονότων συνετώτερος͵ οδ΄ οτως σται πίστεως οτος ξιος. πε γρ πολλ κα σχεδν πειρός στιν πίτασίς τε κα νεσις κατ σύνεσιν͵ φαμν τι τούτου το νθρώπου ν λέγομεν εναι τν γεγονότων τε κα ντων συνετώτερον͵ τερον συνετώτερον νδέχεται γενέσθαι. σπερ ον τ νν εναι λεγομέν φρονιμωτέρ τν τε ντων κα τν γεγονότων δι τν σύνεσιν ατο πιστεύειν ξιούμεθα͵ οτω κα τ μετ΄ ατν σομέν συνετωτέρ τούτου μλλον [τούτου] χρ πιστεύειν. κα κείνου γενομένου πάλιν λλον λπίζειν χρ συνετώτερον ατο γενήσεσθαι͵ κκείνου λλον͵ κα μέχρις πείρου. κα δηλον͵ πότερόν ποτε συμφωνήσουσιν λλήλοις οτοι διάφωνα λέξουσιν. διόπερ͵ κν τν γεγονότων τε κα ντων συνετώτερος εναι μολογηθ τις͵ πε οκ χομεν επεν διαβεβαιωτικς͵ τι οδες σται τούτου γχινούστερος (δηλον γάρ)͵ ε δεήσει τν το μετ τατα σομένου συνετωτέρου κρίσιν περιμένειν κα μηδέποτε συγκατατίθεσθαι τ κρείττονι. να δ κα κατ συγχώρησιν δμεν͵ τι οδες το ποτιθεμένου συνετο συνετώτερος οτε στιν οτε γένετο οτε σται͵ οδ ς πιστεύειν ατ προσήκει. πε γρ μάλιστα ο συνετο φιλοσιν ν τ τν πραγμάτων κατασκευ τος σαθρος παριστάμενοι πράγμασιν γι κα ληθ τατα δοκεν εναι ποιεν͵ ταν τι λέγ οτος γχίνους͵ οκ εσόμεθα πότερόν ποτε͵ ς χει τ πργμα φύσει͵ οτω λέγει͵ ψεδος ατ πάρχον ς ληθς παρίστησι κα μς πείθει φρονεν ς περ ληθος͵ τε δ συνετώτερος τν νθρώπων πάντων πάρχων κα δι τοτο φ΄ μν λέγχεσθαι μ δυνάμενος. οδ τούτ τοίνυν συγ καταθησόμεθα ς ληθς τ πράγματα κρίνοντι͵ δι τ οόν τε μν εναι ατν ληθ λέγειν͵ οεσθαι δ΄ τι δι΄ περ βολν γχινοίας τ ψευδ τν πραγμάτων ς ληθ βουλόμενος παριστν φησι λέγει. δι τατα μν ον οδ τ τν πάντων γχινουστάτ δοκοντι πάρχειν ν τ κρίσει τν πραγμάτων χρ πιστεύειν. Ε δ φήσει τις͵ τι τ τν πολλν συμφωνί χρ προσέχειν͵ λέξομεν τι τοτ΄ στι μάταιον. πρτον μν γρ σπάνιον σως στ τ ληθές͵ κα δι τοτο νδέχεται να τν πολλν φρονιμώτερον εναι. ετα κα παντ κριτηρί πλείους ντιδοξοσι τν κατ΄ ατ συμφωνούντων· ο γρ ποιονον πολιπόντες κριτήριον τερον το συμφωνεσθαι δοκοντος παρά τισιν ντιδοξοσί τε ατ κα κατ πολ πλείους εσ τν περ ατο συμφωνούντων. χωρς δ τούτων͵ ο συμφωνοντες τοι ν διαφόροις εσ διαθέσεσιν ν μι. ν διαφόροις μν ον οδαμς σον π τ λεγομέν. πς γρ ν τ ατ λεγον περ α το; ε δ ν μιᾷ͵ πε κα ες λέγων τερόν τι μίαν χει διάθεσιν κα οτοι πάντες ο συμφωνοντες μίαν͵ σον π τας διαθέσεσιν ας προσέχομεν οδ κατ πλθος ερίσκεται διαφορά τις. διόπερ ο χρ τος πολλος προσέχειν μλλον τ νί͵ πρς τ κα κατάληπτον εναι͵ καθάπερ ν τ τετάρτ τρόπ τς σκέψεως πεμνήσαμεν͵ τν κατ πλθος διαφορν τν κρίσεων͵ πείρων τν κατ μέρος νθρώπων παρχόντων κα μν μ δυναμένων πάντων ατν τς κρίσεις πελθεν κα ποφήνασθαι͵ τί μν ο πλείους τν νθρώπων πάντων ποφαίνονται͵ τί δ ο λάττους. κα κατ τοτο ον τοπος κατ τ πλθος πρόκρισις τν κρινόντων. Ε δ΄ οδ τ πλήθει προσέξομεν͵ οχ ερήσομεν οδένα φ΄ ο κριθήσεται τ πράγματα͵ καίτοι τοσατα κατ συγχώρησιν δόντες. διόπερ ξ πάντων τούτων κατάληπτον ερίσκεται τ κριτήριον φ΄ ο κριθήσεται τ πράγματα. Συμπεριγραφομένων δ τούτ κα τν λλων κριτηρίων͵ πε καστον ατν τοι μέρος πάθος νέργημά στι το νθρώπου͵ κόλουθον μν ν σως πί τι τν ξς προϊέναι τ λόγῳ͵ ς κα περ κείνων κανς ερημένων ν τούτοις· να δ μηδ τν εδικν ς πρς καστον ντίρρησιν φεύγειν δοκμεν͵ λίγα κα περ ατν ξ πι μέτρου λέξομεν. πρότερον δ περ το κριτηρίου το δι΄ ο καλουμένου διαλεξόμεθα.