Σέξτος: ΠΥΡΡΩΝΕΙΩΝ ΥΠΟΤΥΠΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΤΡΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟΝ 2η συνέχεια


στ περ το δι΄ ο.

Πολλ μν ον κα πειρος σχεδν περ ατ γέγονε διαφωνία παρ τος δογματικος· μες δ πάλιν το μμεθόδου προνοούμενοι φαμν τι͵ πε κατ΄ ατος νθρωπός στι τ φ΄ ο κρίνεται τ πράγματα͵ οδν δ οτος χοι ν δι΄ ο κρίνειν δυνήσεται (καθάπερ κα ατο συνομολογοσιν) ασθησιν κα διάνοιαν͵ ἐὰν δείξωμεν͵ τι οτε δι΄ ασθήσεως μόνης δύναται κρίνειν οτε δι μόνης τς διανοίας οτε δι΄ μφοτέρων ατν͵ συντόμως πρς πάσας τς κατ μέρος δόξας ερήκαμεν· πσαι γρ δοκοσιν ες τς τρες ταύτας ναφέρεσθαι στάσεις. ρξώμεθα δ π τν ασθήσεων. Οκον πε τινς μν κενοπαθεν τς ασθήσεις φα σίν (οδν γρ ποκεσθαι ν ντιλαμβάνεσθαι δοκοσιν)͵ ο δ πάντα ποκεσθαι φ΄ ν οονται κινεσθαι λέγουσιν͵ ο δ τ μν ποκεσθαι͵ τ δ μ ποκεσθαι͵ τίνι συγκαταθησόμεθα οχ ξομεν· οτε γρ τ ασθήσει τν διαφωνίαν πικρινομεν͵ πε περ ατς ζητομεν͵ πότερον κενοπαθε ληθς καταλαμβάνει͵ οτε τέρ τινί͵ πε μηδ στιν λλο τι κριτήριον δι΄ ο χρ κρίνειν κατ τν προκειμένην πόθεσιν. νεπίκριτον ρα κα κατάληπτον σται͵ πότερον κενοπαθε ασθησις καταλαμβάνει τι· συνεισέρχεται τ μ δεν μς τ ασθήσει μόν προσέχειν ν τ κρίσει τν πραγμάτων͵ περ ς οκ χομεν επεν͵ ε κα τν ρχν καταλαμβάνει τι. λλ΄ στω κατ συγχώρησιν τς ασθήσεις ντιληπτικς εναι· οδν γρ ττον κα οτως πιστοι ερεθήσονται πρς τν κρίσιν τν κτς ποκειμένων πραγμάτων. α γον ασθήσεις πεναντίως κινονται π τν κτός͵ οον γεσις π το ατο μέλιτος τ μν πικράζεται͵ τ δ γλυκάζεται͵ κα ρασις τ ατ χρμα τ μν αμωπν͵ τ δ λευκν εναι δοκε. λλ΄ οδ σφρησις αυτ συμφωνε· τ γον μύρον μν κεφαλαλγικς ηδς εναί φησιν͵ δ μ οτως χων δύ. κα ο θεόληπτοι δ κα ο φρενιτίζοντες κούειν δοκοσί τινων διαλεγομένων ατος͵ ν μες οκ πακούομεν. κα τ ατ δωρ τος μν φλεγμαίνουσιν ηδς εναι δοκε δι΄ περβολν θερμότητος͵ τος δ΄ λλοις χλιαρόν. πότερον ον πάσας τς φαντασίας ληθες εναι φήσει τις͵ τάσδε μν ληθες͵ τάσδε δ ψευδες͵ κα ψευδες πάσας͵ επεν μήχανον͵ μη δν μν χόντων κριτήριον μολογημένον δι΄ ο κρινομεν προκρίνειν μέλλομεν͵ λλ μηδ ποδείξεως επορούντων ληθος τε κα κεκριμένης͵ δι τ μέχρι νν ζητεσθαι τ τς ληθείας κριτήριον͵ δι΄ ο κα τν ληθ πόδειξιν πικρίνεσθαι προσήκει. δι τατα κα ξιν τος μν κατ φύσιν χουσιν [ν τούτοις] πιστεύειν͵ τος δ παρ φύσιν διακειμένοις μηδαμς͵ τοπος σται· οτε γρ ναποδείκτως τοτο λέγων πιστευθήσεται͵ οτε πόδειξιν ληθ κα κεκριμένην ξει δι τ προειρημένα. ε μέντοι κα συγχωρήσειέ τις τς μν τν κατ φύσιν χόν των φαντασίας εναι πιστάς͵ τς δ τν παρ φύσιν δια κειμένων πίστους͵ κα οτως δύνατος ερεθήσεται δι τν ασθήσεων μόνων κρίσις τν κτς ποκειμένων. ρασις γον κα κατ φύσιν χουσα τν ατν πύργον τ μν στρογγύλον͵ τ δ τετράγωνον εναι λέγει͵ κα γεσις τ ατ σιτία π μν τν κεκορεσμένων ηδῆ͵ π δ τν πεινώντων δέα φησν εναι͵ κα κο παραπλησίως τς ατς φωνς νυκτς μν ς εμεγέθους ντιλαμβάνεται͵ μέρας δ ς μαυρς͵ κα σφρησις π μν τν πολλν δυσώδη π δ τν βυρσοδεψν οδαμς τ ατ εναι δοκεῖ͵ κα ατ φ εσιόντων μν μν ες τ βαλανεον θερμαίνεται π τς παραστάδος͵ ξιόντων δ ψύχεται. διόπερ πε κα κατ φύσιν χουσαι α ασθήσεις αυτας μάχονται͵ κα διαφωνία στν νεπίκριτος͵ πε μ χομεν μολογημένον κριτήριον͵ δι΄ ο κρίνεσθαι δύνανται͵ τς ατς πορίας κολουθεν νάγκη. κα λλα δ πλείω μεταφέρειν πρς τν τούτου κατασκευν νδέχεται κ τν προειρημένων μν περ τν τς ποχς τρόπων. διόπερ οκ ν εη ληθς σως τ τν ασθησιν μόνην δύνασθαι κρίνειν τ κτς ποκείμενα. Οκον π τν διάνοιαν μετέλθωμεν τ λόγ. ο τοίνυν ξιοντες τ διανοί μόν προσέχειν ν τ κρίσει τν πραγμάτων πρτον μν κενο οκ ξουσιν δεικνύναι͵ τι καταληπτόν στι τ εναι διάνοιαν. πε γρ μν Γοργίας οδν εναι φάσκων οδ διάνοιαν εναί φησι͵ τινς δ ταύτην ποφαίνονται πάρχειν͵ πς ον πικρινοσι τν διαφωνίαν; οτε γρ διανοίᾳ͵ πε τ ζητούμενον συναρπάσουσιν͵ οτε λλ τινί· οδν γρ λλο εναί φασι κατ τν πόθεσιν τν νν ποκειμένην͵ δι΄ ο κρίνεται τ πράγματα. νεπίκριτον ρα κα κατάληπτον σται͵ πότερον στι διάνοια οκ στιν· συνεισέρχεται τ μ δεν μόν τ διανοί προσέχειν ν τ τν πραγμάτων κρίσει͵ τ μηδέπω κατειλημμέν. λλ κατειλήφθω διάνοια͵ κα μολογήσθω τ εναι ταύτην καθ΄ πόθεσιν· λέγω τι ο δύναται κρίνειν τ πράγματα. ε γρ μηδ΄ αυ τν κριβς ρᾷ͵ λλ διαφωνε περί τε τς οσίας ατς κα το τρόπου τς γενέσεως κα το τόπου ν στιν͵ πς ν δυνηθείη τν λλων τι κριβς καταλαμβάνειν; διδομένου δ κα το τν διάνοιαν κριτικν εναι τν πραγμάτων͵ οχ ερήσομεν πς κατ΄ ατν κρινομεν. πολλς γρ οσης τς κατ διάνοιαν διαφορς͵ πειδ τέρα μέν στιν Γοργίου διάνοια͵ καθ΄ ν φησι μηδν εναι͵ τέρα δ ρακλείτου͵ καθ΄ ν λέγει πάντα εναι͵ τέρα δ τν λεγόντων τάδε μν εναι τάδε δ μ εναι͵ πς πικρίνωμεν τν τν διανοιν διαφορν οχ ξομεν͵ οδ δυνησόμεθα επεν͵ τι τ μν τοδε διανοί κατακολουθεν προσήκει͵ τ τοδε δ οδαμς. ν τε γρ διανοί τιν κρίνειν τολμμεν͵ τς διαφωνίας μέρει συγκατατιθέμενοι τ ζητούμενον συναρπάσομεν· ν τε τέρ τινί͵ ψευσόμεθα τι μόν τ διανοί δε κρίνειν τ πράγματα. λοιπν κ τν περ το κριτηρίου το φ΄ ο [λεγομένων] ηθέντων δεικνύναι δυνησόμεθα͵ τι μήτε τν γχινουστέραν τν λλων διάνοιαν ερεν δυνάμεθα͵ τι τε ν ερωμεν τν τε γεγενημένων κα οσν διανοιν γχινουστέραν διάνοιαν͵ πε δηλόν στιν͵ ε πάλιν ταύτης τέρα σται γχινουστέρα͵ ο δε προσέχειν ατῇ͵ τι τε κν ποθώμεθα διάνοιαν ς ντρεχεστέρα οκ ν γένοιτο͵ ο συγκαταθησόμεθα τ δι΄ ατς κρίνοντι͵ ελαβούμενοι μ ψευδ τινα λόγον προφερόμενος δι τ ξυτάτης διανοίας μετεσχηκέναι δύναται μς πείθειν τι στιν ληθής. οκον οδ τ διανοί μόν δε κρίνειν τ πράγματα. Λείπεται λέγειν τι δι΄ μφοτέρων. πάλιν στν δύνα τον· ο μόνον γρ οχ δηγοσιν α ασθήσεις τν διάνοιαν πρς κατάληψιν͵ λλ κα ναντιονται ατ. μέλει γον κ το τ μέλι τοσδε μν πικρν τοσδε δ γλυκ φαίνεσθαι μν Δημόκριτος φη μήτε γλυκ ατ εναι μήτε πικρόν͵ δ ράκλειτος μφότερα. κα π τν λλων ασθήσεών τε κα ασθητν ατς λόγος. οτως π τν ασθήσεων ρμωμένη διάνοια διάφορά τε κα μαχόμενα ποφαίνεσθαι ναγκάζεται. τοτο δ λλότριόν στι κριτηρίου καταληπτικο. ετα κκενο λεκτέον· τοι πάσαις τας ασθήσεσι κα τας πάντων διανοίαις κρινοσι τ πράγματα τισίν. λλ΄ ε μν πάσαις λέξει τις͵ δύνατα ξιώσει τοσαύτης μάχης ν τας ασθήσεσι κα τας διανοίαις μφαινομένης͵ λλως τε κα πε τς Γοργίου διανοίας πόφασίς στι τ μ δεν μήτε ασθήσει μήτε διανοί προσέχειν͵ περιτραπήσεται λόγος. ε δ τισίν͵ πς κρινοσιν τι τασδε μν τας ασθήσεσι κα τδε τ διανοί προσέχειν δεῖ͵ τασδε δ οὔ͵ μ χοντες κριτήριον μολογημένον͵ δι΄ ο τς διαφόρους ασθήσεις τε κα διανοίας πικρινοσιν; ν δ λέγωσιν͵ τι τς ασθήσεις κα τς διανοίας τ διανοί κα τας ασθήσεσι κρινομεν͵ .......... τισ δ μή͵ τ ζητούμενον συναρπάζουσιν· περ γρ το ε δύναταί τις δι τούτων κρίνειν ζητομεν. ετα κκενο ητέον͵ τι τοι τας ασθήσεσι τάς τε ασθήσεις κα τς διανοίας κρινοσιν͵ τας διανοίαις τάς τε ασθήσεις κα τς διανοίας͵ τας τε ασθήσεσι τς ασθήσεις κα τας διανοίαις τς διανοίας͵ τας μν ασθήσεσι τς διανοίας͵ τ δ διανοί τς ασθήσεις. ε μν ον τας ασθήσεσιν τ διανοί μφότερα κρίνειν θελήσουσιν͵ οκέτι δι΄ ασθήσεως κα διανοίας κρινοσιν͵ λλ δι΄ νς τούτων͵ περ ν λωνται· κα παρακολουθήσουσιν ατος α μπροσθεν ερημέναι πορίαι. ε δ τας ασθήσεσι τς ασθήσεις κα τ διανοί τς διανοίας πικρινοσιν͵ πειδ μάχονται κα ασθήσεις ασθήσεσι κα διάνοιαι διανοίαις͵ ντινα ν λάβωσιν π τν μαχομένων ασθήσεων πρς τν κρίσιν τν λλων ασθήσεων͵ τ ζητούμενον συναρπάσουσιν· μέρος γρ τς διαφωνίας ς πιστν δη λήψονται πρς τν τν π΄ σης ατ ζητουμένων πίκρισιν. δ ατς κα π τν διανοιν λόγος. ε δ τας μν ασθήσεσι τς δια νοίας πικρινοσι͵ τ διανοί δ τς ασθήσεις͵ διάλληλος ερίσκεται τρόπος͵ καθ΄ ν͵ να μν α ασθήσεις πικριθσι͵ δε προκεκρίσθαι τς διανοίας͵ να δ α διάνοιαι δοκιμασθσι͵ χρ προδιευκρινεσθαι τς ασθήσεις. πε ον μήτε π τν μογενν τ μογεν κριτήρια δύναται πικρίνεσθαι μήτε π νς γένους μφότερα τ γένη μήτε π τν τερογενν ναλλάξ͵ ο δυνησόμεθα προκρίνειν διάνοιαν διανοίας ασθησιν ασθήσεως. δι δ τοτο οδ ξομεν δι τίνος κρινομεν· ε γρ μήτε πάσαις τας ασθήσεσι κα τας διανοίαις κρίνειν δυνησόμεθα͵ μήτε εσόμεθα ποίαις μν δε κρίνειν͵ ποίαις δ μή͵ οχ ξομεν δι΄ ο κρινομεν τ πράγματα. στε κα δι τατα νύπαρκτον ν εη τ κριτήριον τ δι΄ ο.