Σέξτος: ΠΥΡΡΩΝΕΙΩΝ ΥΠΟΤΥΠΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΤΡΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟΝ 11η συνέχεια


κβ περ σοφισμάτων.

Οκ τοπον δ σως κα τ περ τν σοφισμάτων πιστσαι λόγ δι βραχέων͵ πε κα ες τν τούτων διάλυσιν ναγκαίαν εναι λέγουσι τν διαλεκτικν ο σεμνύνοντες ατήν. ε γρ τν τε ληθν κα ψευδν λόγων͵ φασίν͵ στν ατη διαγνωστική͵ ψευδες δ λόγοι κα τ σοφίσματα͵ κα τούτων ν εη διακριτικ λυμαινομένων τν λήθειαν φαινομέναις πιθανότησιν. θεν ς βοηθοντες ο διαλεκτικο σαλεύοντι τ βί κα τν ννοιαν κα τς διαφορς κα τς πιλύσεις δ τν σοφισμάτων μετ σπουδς μς πειρνται διδάσκειν͵ λέγοντες σόφισμα εναι λόγον πιθανν κα δεδολιευ μένον στε προσδέξασθαι τν πιφορν τοι ψευδ μοιωμένην ψευδε δηλον λλως πρόσδεκτον͵ οον ψευδ μν ς π τούτου το σοφίσματος χει οδες δίδωσι κατηγόρημα πιεν· κατηγόρημα δέ στι τ ψίνθιον πιεν· οδες ρα δίδωσιν ψίνθιον πιεν͵ τι δ μοιον ψευδε ς π τούτου μήτε νεδέχετο μήτε νδέχεται͵ τοτο οκ στιν τοπον· οτε δ νεδέχετο οτε νδέχεται τ ατρός͵ καθ ατρός στι͵ φονεύει· οκ ρα τοπόν στι τ ατρός͵ καθ ατρός στι͵ φονεύει. τι δ δηλον οτως οχ κα ρώτηκά τί σε πρτον͵ κα οχ ο στέρες ρτιοί εσιν· ρώτηκα δέ τί σε πρτον· ο ρα στέρες ρτιοί εσιν. τι δ πρόσδεκτον λλως͵ ς ο λεγόμενοι σολοικίζοντες λόγοι͵ οον βλέπεις͵ στιν· βλέπεις δ φρενιτικόν· στιν ρα φρενιτικόν. ρς͵ στιν· ρς δ φλεγμαίνοντα τόπον· στιν ρα φλεγμαίνοντα τόπον. ετα μέντοι κα τς πιλύσεις ατν [ρν τοι] παριστν πιχειροσι͵ λέγοντες π μν το πρώτου σοφίσματος͵ τι λλο δι τν λημμάτων συγκεχώρηται κα λλο πενήνεκται. συγκεχώρηται γρ τ μ πίνεσθαι κατηγόρημα͵ κα εναι κατηγόρημα τ ψίνθιον πίνειν͵ οκ ατ τ ψίνθιον. δι δέον πιφέρειν οδες ρα πίνει τ ψίνθιον πίνειν͵ περ στν ληθές͵ πενήνεκται οδες ρα ψίνθιον πίνει͵ περ στ ψεδος͵ ο συναγόμενον κ τν συγκεχωρημένων λημμάτων. π δ το δευτέρου͵ τι δοκε μν π ψεδος πάγειν ς ποιεν τος νεπιστάτους κνεν ατ συγκατατίθεσθαι͵ συνάγει δ ληθές͵ τ οκ ρα τοπόν στι τ ατρός͵ καθ ατρός στι͵ φονεύει. οδν γρ ξίωμα τοπόν στιν͵ ξίωμα δέ στι τ ατρός͵ καθ ατρός στι͵ φονεύει. δι οδ τοτο τοπον. δ π τ δηλον παγωγή͵ φασίν͵ τι κ το γένους τν μεταπιπτόντων στίν. μηδενς γρ προ ηρωτημένου κατ τν πόθεσιν τ ποφατικν τς συμπλοκς ληθς γίνεται͵ ψευδος τς συμπλοκς οσης παρ τ μπεπλέχθαι ψεδος τ ρώτηκά τί σε πρτον ν ατ. μετ δ τ ρωτηθναι τ ποφατικν τς συμπλοκς͵ τς προσλήψεως ληθος γενομένης ρώτηκα δέ τί σε πρτον͵ δι τ ρωτσθαι πρ τς προσλήψεως τ ποφατικν τς συμπλοκς το ποφατικο τς συμπλοκς πρότασις γίνεται ψευδς το ν τ συμπεπλεγμέν ψεύδους γενομένου ληθος· ς μηδέποτε δύνασθαι συναχθναι τ συμπέρασμα μ συνυπάρχοντος το ποφατικο τς συμπλοκς τ προσλήψει. τος δ τελευταίους͵ φασν νιοι͵ τος σολοικίζοντας λόγους͵ τόπως πάγεσθαι παρ τν συν ήθειαν. Τοιατα μν ον τινες διαλεκτικοί φασι περ σοφισμάτων (κα γρ λλοι λλα λέγουσιν)· τατα δ τς μν τν εκαιοτέρων κος σως δύναται γαργαλίζειν͵ περιττ δέ στι κα μάτην ατος πεπονημένα. κα τοτο δυνατν μν σως κα π τν δη λελεγμένων μν ρν· πεμνήσαμεν γάρ͵ τι μ δύναται τ ληθς κα τ ψεδος κατ τος διαλεκτικος καταλαμβάνεσθαι͵ ποικίλως· τε λλως κα τ τ μαρτύρια τς συλλογιστικς δυνάμεως ατν͵ τν πόδειξιν κα τος ναποδείκτους διατρέπεσθαι λόγους. ες δ τν προκείμενον τόπον δίως κα λλα μν πολλ λέγειν νεστιν͵ ς δ ν συντόμ νν τόδε λεκτέον. σα μν σοφίσματα δίως διαλεκτικ δύνασθαι δοκε διελέγχειν͵ τούτων διάλυσις χρηστός στιν· σων δ διάλυσις χρησιμεύει͵ τατα μν διαλεκτικς οκ ν διαλύσειεν͵ ο δ ν κάστ τέχν τν π τν πραγμάτων παρακολούθησιν σχηκότες. εθέως γον͵ να νς δευτέρου μνησθμεν παραδείγματος͵ ρωτηθέντος [ατρ] τοιούτου σοφίσματος κατ τς νόσους ν τας παρακμας τήν τε ποικίλην δίαιταν κα τν ονον δοκιμαστέον· π πάσης δ τυπώσεως νόσου πρ τς πρώτης διατρίτου πάντως γίνεται παρακμή· ναγκαον ρα πρ τς πρώτης διατρίτου τήν τε ποικίλην δίαιταν κα τν ονον ς τ πολ παραλαμβάνειν μν διαλεκτικς οδν ν επεν χοι πρς διάλυσιν το λόγου͵ καίτοι χρησίμην οσαν͵ δ ατρς διαλύσεται τ σόφισμα͵ εδς τι παρακμ λέγεται διχς͵ τε το λου νοσήματος κα κάστης πιτάσεως μερικς π τς κμς οπ πρς τ κρεσσον͵ κα πρ μν τς πρώτης διατρίτου ς τ πολ γίνεται παρακμ τς πιτάσεως τς μερικς͵ τν δ ποικίλην δίαιταν οκ ν ταύτ δοκιμάζομεν λλ΄ ν τ παρακμ το λου νοσήματος. θεν κα διηρτσθαι λέξει τ λήμματα το λόγου͵ τέρας μν παρακμς ν τ προτέρ λήμματι λαμβανομένης͵ τουτέστι τς το λου πάθους͵ τέρας δ ν τ δευτέρῳ͵ τουτέστι τς μερικς. πάλιν τε πί τινος πυρέσσοντος κατ πύκνωσιν πιτεταμένην ρωτηθέντος το τοιούτου λόγου τ ναντία τν ναντίων άματά στιν· ναντίον δ τ ποκειμέν πυρώσει τ ψυχρόν· κατάλληλον ρα τ ποκειμέν πυρώσει τ ψυχρόν μν διαλεκτικς συχάσει͵ δ ατρός͵ εδς τίνα μέν στιν προηγουμένως προσεχ πάθη͵ τίνα δ συμπτώματα τούτων͵ ρε μ π τν συμπτωμάτων προκόπτειν τν λόγον (μέλει γον πρς τν πίχυσιν το ψυχρο πλείονα γίνεσθαι συμβαίνειν τν πύρωσιν) λλ΄ π τν προσεχν παθν͵ κα τν μν στέγνωσιν εναι προσεχῆ͵ τις ο τν πύκνωσιν λλ τν χαλαστικν τρόπον τς πιμελείας παιτεῖ͵ τ δ τς πακολουθούσης θερμασίας ο προηγουμένως προσεχές͵ θεν μηδ τ κατάλληλον εναι δοκον ατ. κα οτως μν π τος σοφίσμασι τος χρησίμως παιτοσι τν διάλυσιν οδν ξει λέγειν διαλεκτικός͵ ρωτήσας δ μς τοιούτους λόγους «ε οχ κα καλ κέρατα χεις κα κέρατα χεις͵ κέρατα χεις· οχ δ καλ κέρατα χεις κα κέρατα χεις· κέρατα ρα χεις». «ε κινεταί τι͵ τοι ν στι τόπ κινεται͵ ν οκ στιν· οτε δ ν στιν (μένει γάρ)͵ οτε [δ] ν μ στιν (πς γρ ν νεργοίη τι ν κείνῳ͵ ν μηδ τν ρχν στιν;) οκ ρα κινεταί τι». «τοι τ ν γίνεται τ μ ν. τ μν ον ν ο γίνεται (στι γάρ)· λλ΄ οδ τ μ ν· (τ μν γρ γινόμενον πάσχει τι͵ τ δ μ ν ο πάσχει)· οδν ρα γίνεται». « χιν δωρ στ πεπηγός· μέλαν δ τ δωρ στίν. μέλαινα ρα στν χιών». κα τοιούτους τινς θροίσας θλους συνάγει τς φρς͵ κα προχειρίζεται τν διαλεκτικήν͵ κα πάνυ σεμνς πιχειρε κατασκευάζειν μν δι΄ ποδείξεων συλλογιστικν͵ τι γίνεταί τι͵ κα τι κινεταί τι͵ κα τι χιών στι λευκή͵ κα τι κέρατα οκ χομεν͵ καίτοι γε ρκοντος σως το τν νάργειαν ατος ντιτιθέναι πρς τ θραύεσθαι τν διαβεβαιωτικν θέσιν ατν δι τς κ τν φαινομένων σοσθενος ατν ντιμαρτυρήσεως. τατά τοι κα ρωτηθες φιλόσοφος τις τν κατ τς κινήσεως λόγον σιωπν περιεπάτησεν͵ κα ο κατ τν βίον νθρωποι πεζάς τε κα διαποντίους στέλλονται πορείας κατασκευάζουσί τε νας κα οκίας κα παι δοποιονται τν κατ τς κινήσεως κα γενέσεως μελοντες λόγων. φέρεται δ κα ροφίλου το ατρο χαρίεν τι πομνημόνευμα· συνεχρόνισε γρ οτος Διοδώρῳ͵ ς ναπειροκαλν τ διαλεκτικ λόγους διεξει σοφιστικος κατά τε λλων πολλν κα τς κινήσεως. ς ον κβαλών ποτε μον Διόδωρος κε θεραπευθησόμενος ς τν ρόφιλον͵ χαριεντίσατο κενος πρς ατν λέγων «τοι ν ν τόπ μος ν κπέπτωκεν͵ ν οκ ν· οτε δ ν ν οτε ν οκ ν· οκ ρα κπέπτωκεν»͵ ς τν σοφιστν λιπαρεν ἐᾶν μν τος τοιούτους λόγους͵ τν δ ξ ατρικς ρμόζουσαν ατ προσάγειν θεραπείαν. ρκε γάρ͵ ομαι͵ τ μπείρως τε κα δοξάστως κατ τς κοινς τηρήσεις τε κα προλήψεις βιον͵ περ τν κ δογματικς. περιεργίας κα μάλιστα ξω τς βιωτικς χρείας λεγομένων πέχοντας. ε ον σα μν εχρήστως ν πιλυθείη͵ τατα οκ ν διαλύσαιτο διαλεκτική͵ σα δ πιλύεσθαι δοίη τις ν σως π΄ ατς σοφίσματα͵τούτων διάλυσις χρηστός στιν͵ χρηστός στι κατ τν πίλυσιν τν σοφισμάτων διαλεκτική. Κα π΄ ατν δ τν παρ τος διαλεκτικος λεγομένων ρμώμενός τις οτως ν συντόμως πομνήσειε περιττ εναι τ περ τν σοφισμάτων παρ΄ ατος δ τε χνολογούμενα. π τν τέχνην τν διαλεκτικήν φασιν ρμηκέναι ο διαλεκτικο οχ πλς πρ το γνναι τί κ τίνος συνάγεται͵ λλ προηγουμένως πρ το δι΄ ποδεικτικν λόγων τ ληθ κα τ ψευδ κρίνειν πίστασθαι· λέγουσι γον εναι τν διαλεκτικν πιστήμην ληθν κα ψευδν κα οδετέρων. πε τοίνυν ατοί φασιν ληθ λόγον εναι τν δι΄ ληθν λημμάτων ληθς συνάγοντα συμπέρασμα͵ μα τ ρωτηθναι λόγον ψεδος χοντα τ συμπέρασμα εσόμεθα τι ψευδής στιν κα ο συγκαταθησόμεθα ατ. νάγκη γρ κα ατν τν λόγον τοι μ εναι συνακτικν μηδ τ λήμματα χειν ληθ. κα τοτο δλον κ τνδε. τοι κολουθε τ ν τ λόγ ψευδς συμπέρασμα τ δι τν λημμάτων ατο συμπλοκ οκ κολουθε. λλ΄ ε μν οκ κολουθεῖ͵ οδ συνακτικς λόγος σται· λέγουσι γρ συνακτικν γίνεσθαι λόγον͵ ταν κολουθ τ δι τν λημμάτων ατο συμπλοκ τ ν ατ συμπέρασμα. ε δ κολουθεῖ͵ νάγκη κα τν δι τν λημμάτων συμπλοκν εναι ψευδ κατ τς ατν κείνων τεχνολογίας· φασ γρ τι τ ψεδος ψεύδει μν κολουθεῖ͵ ληθε δ οδαμς. τι δ μ συνακτικς μ ληθς λόγος κατ ατος οδ ποδεικτικός στιν͵ δλον κ τν μπροσθεν ερημένων. ε τοίνυν ρωτηθέντος λόγου͵ ν ψεδός στι τ συμπέρασμα͵ ατόθεν γινώσκομεν͵ τι οκ στιν ληθς οδ συνακτικς λόγος͵ κ το συμπέρασμα χειν ψευδές͵ ο συγκαταθησόμεθα ατῷ͵ κν μ γινώσκωμεν παρ τί τ πατηλν χει. σπερ γρ οδ΄ τι ληθ στι τ π τν ψηφοπαικτν γινόμενα συγκατατιθέμεθα͵ λλ΄ σμεν τι πατσιν͵ κν μ γινώσκωμεν πως πατσιν͵ οτως οδ τος ψευδέσι μέν͵ πιθανος δ εναι δοκοσι λόγοις πειθόμεθα͵ κν μ γινώσκωμεν πως παραλογίζονται. πε ο μόνον π ψεδος πάγειν τ σόφισμά φασιν͵ λλ κα π λλας τοπίας͵ κοινότερον οτω συνερωτητέον. ρωτώμενος λόγος τοι πί τι πρόσδεκτον μς γει πί τι τοιοτον ς χρναι ατ προσδέχεσθαι. λλ΄ ε μν τ δεύτερον͵ οκ τόπως ατ συγκαταθησόμεθα· ε δ πί τι πρόσδεκτον͵ οχ μς τ τοπί δεήσει συγκατατίθεσθαι προπετς δι τν πιθανότητα͵ λλ΄ κείνους φίστασθαι το λόγου το τος τόποις ναγκάζοντος συγκατατίθεσθαι͵ εγε μ ληρεν παιδαριωδς͵ λλ τληθ ζητεν͵ ς πισχνονται͵ προρηνται. σπερ γρ ε δς εη πί τινα κρημνν φέρουσα͵ οκ θομεν ατος ες τν κρημνν δι τ δόν τινα εναι φέρουσαν π΄ ατόν͵ λλ΄ φιστάμεθα τς δο δι τν κρημνόν͵ οτω κα ε λόγος εη πί τι μολογουμένως τοπον μς πάγων͵ οχ τ τόπ συγκαταθησόμεθα δι τν λόγον͵ λλ΄ ποστησόμεθα το λόγου δι τν τοπίαν. ταν ον οτως μν συνερωτται λόγος͵ καθ΄ κάστην πρότασιν φέξομεν͵ ετα το λου συνερωτηθέντος λόγου τ μν δοκοντα πάξομεν. κα εγε ο περ τν Χρύσιππον δογματικο ν τ συνερωτήσει το σωρίτου προϊόντος το λόγου φασ δεν στασθαι κα πέχειν͵ να μ κπέσωσιν ες τοπίαν͵ πολ δήπου μλλον ν μν ρμόζον εη σκεπτικος οσιν͵ ποπτεύουσιν τοπίαν͵ μ προπίπτειν κατ τς συνερωτήσεις τν λημμάτων͵ λλ΄ πέχειν καθ΄ καστον ως τς λης συνερωτήσεως το λόγου. κα μες μν δοξάστως π τς βιωτικς τηρήσεως ρμώμενοι τος πατηλος οτως κκλίνομεν λόγους͵ ο δογματικο δ δυνάτως ξουσι διακρναι τ σόφισμα π το δεόντως δοκοντος ρωτσθαι λόγου͵ εγε χρ δογματικς ατος πικρναι͵ κα τι συνακτικόν στι τ σχμα το λόγου κα τι τ λήμματά στιν ληθ οχ οτως χει· πεμνήσαμεν γρ μπροσθεν͵ τι οτε τος συνακτικος λόγους δύνανται καταλαμβάνειν οτε ληθς εναί τι κρίνειν οοί τέ εσι͵ μήτε κριτήριον μήτε πόδειξιν μολογουμένως χοντες͵ ς κ τν λεγομένων π΄ ατν κείνων πεμνήσαμεν. παρέλκει ον σον π τούτοις θρυλουμένη παρ τος διαλεκτικος περ τν σοφισμάτων τεχνολογία. Παραπλήσια δ κα π τς διαστολς τν μφιβολιν λέγομεν. ε γρ μφιβολία λέξις στ δύο πλείω σημαίνουσα κα α λέξεις σημαίνουσι θέσει͵ σας μν χρήσιμόν στιν μφιβολίας διαλύεσθαι͵ τουτέστι τς ν τινι τν μπειριν͵ ταύτας ο καθ΄ κάστην τέχνην γγεγυμνασμένοι διαλύσονται͵ τν μπειρίαν χοντες ατο τς π΄ ατν πεποιημένης θετικς χρήσεως τν νομάτων κατ τν σημαινομένων͵ δ διαλεκτικς οδαμς͵ οον ς π ταύτης τς μφιβολίας ν τας παρακμας τν ποικίλην δίαιταν κα τν ονον δοκιμαστέον. δη δ κα κατ τν βίον χρι κα τος παδας ρμεν διαστελλομένους μφιβολίας͵ ν διαστολ χρησιμεύειν ατος δοκε. ε γον τις μωνύμους οκέτας χων κελεύοι παιδίον κληθναι ατ τν Μάνην͵ ε τύχοι (τοτο γρ τονομα τος οκέταις στω κοινόν)͵ πεύσεται πας ποον. κα ε πλείονας κα διαφόρους τις ονους χων λέγοι τ παιδί γχεόν μοι το ονου πιεν͵ μοίως πας πεύσεται ποίου. οτως ν κάστοις μπειρία το χρησίμου τν διαστολν εσάγει. σαι μέντοι μ ν τινι τν βιωτικν μπειριν εσιν μφιβολίαι͵ λλ΄ ν δογματικας οήσεσι κενται κα εσν σως χρηστοι πρς τ δοξάστως βιον͵ περ ταύτας δίως διαλεκτικς χων ναγκασθήσεται κα ν ατας μοίως πέχειν κατ τς σκεπτικς φόδους͵ καθ πράγμασιν δήλοις κα καταλήπτοις κα νυποστάτοις σως εσ συνεζευγμέναι. λλ περ μν τούτων κα εσαθις διαλεξόμεθα· ε δέ τις δογματικς πρός τι τούτων ντιλέγειν πιχειροίη͵ κρατυνε τν σκεπτικν λόγον͵ κ τς κατέρωθεν πιχειρήσεως κα τς νεπικρίτου διαφωνίας τν περ τν ζητουμένων ποχν κα ατς βεβαιν.

Τοσατα κα περ μφιβολιν επόντες ατο που περιγράφομεν κα τ δεύτερον τν ποτυπώσεων σύνταγμα.