Σέξτος: ΠΥΡΡΩΝΕΙΩΝ ΥΠΟΤΥΠΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΤΡΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟΝ 10η συνέχεια


κ περ γενν κα εδν.

Οκον περ τν γενν κα τν εδν πολείπεται λόγος͵ περ ο πλατύτερον μν ν λλοις διαλεξόμεθα͵ ς ν συντόμ δ νν τατα λέξομεν. ε μν ννοήματα εναι τ γένη κα τ εδη λέγουσιν͵ α κατ το γεμονικο κα τς φαντασίας πιχειρήσεις ατος διατρέπουσιν· ε δ δίαν πόστασιν ατος πολείπουσιν͵ τί πρς τοτο ροσιν; ε στι τ γένη͵ τοι τοσατά στιν σα τ εδη͵ ν στι κοινν πάντων τν εδν ατο λεγομένων εναι [εδος γουν] γένος. ε μν ον τοσατά στι τ γένη σα τ εδη ατν͵ οκέτ΄ ν εη κοινν γένος͵ ες ατ διαιρεθήσεται. ε δ ν εναι λέγοιτο ν πσι τος εδεσιν ατο γένος͵ τοι λου ατο καστον εδος ατο μετέχει μέρους ατο. λλ΄ λου μν οδαμς· μήχανον γάρ στιν ν τι πάρχον ν λλ κα λλ κατ τατ περιέχεσθαι οτως ς λον ν κάστ θεωρεσθαι τν ν ος εναι λέγεται. ε δ μέρους͵ πρτον μν οκ κολουθήσει τ εδει τ γένος πν͵ ς πολαμβάνουσιν͵ οδ νθρωπος σται ζον λλ μέρος ζου͵ οον οσία͵ οτε δ μψυχος οτε ασθητική. ετα μέντοι κα τοι τατο λέγοιτο ν μετεσχηκέναι πάντα τ εδη μέρους το γένους ατν͵ τέρου κα τέρου. λλ τατο μν οκ νδέχεται δι τ προειρημένα. ε δ λλου κα λλου͵ οτε μοια λλήλοις σται τ εδη κατ γένος͵ περ ο προσδέξονται͵ πειρόν τε σται γένος καστον ες πειρα τεμνόμενον (ο μόνον τ εδη λλ κα τ καθ΄ καστον͵ ν ος κα ατος μετ τν εδν ατο θεωρεται· ο γρ μόνον νθρωπος λλ κα ζον Δίων εναι λέγεται). ε δ τατα τοπα͵ οδ κατ μέρος μετέσχηκε τ εδη το γένους ατν νς ντος. ε δ μήτε λου μετέσχηκεν καστον εδος το γένους μήτε μέρους ατοῦ͵ πς ν λέγοιτο ν εναι γένος ν πσι τος εδεσιν ατοῦ͵ στε κα ες ατ διαιρεσθαι; τάχα οκ ν χοι τις λέγειν μ οχ ναπλάσσων τινς εδωλοποιήσεις͵ α τας κείνων ατν νεπικρίτοις διαφωνίαις κατ τς σκεπτικς φόδους περιτραπήσονται. Πρς δ τούτοις κκενο λεκτέον. τ εδη τοα τοά στιν· τούτων τ γένη τοι κα τοα κα τοα͵ τοα μν τοα δ οὐ͵ οτε τοα οτε τοα. οον πε τν τινν τ μέν στι σώματα τ δ σώματα͵ κα τ μν ληθ τ δ ψευδῆ͵ κα νια μν λευκά͵ ε τύχοι͵ νια δ μέλανα͵ κα νια μν μέγιστα νια δ σμικρότατα͵ κα τ λλα μοίως͵ τ τ λόγου νεκεν͵ φασιν εναί τινες γενικώτατον͵ πάντα σται τ τερα οδέν. λλ΄ ε μν οδέν στιν λως τ τὶ͵ οδ τ γένος͵ πέρας χει ζήτησις. ε δ πάντα εναι ηθείη͵ πρς τ δύνατον εναι τ λεγόμενον͵ κα τν εδν κα τν καθ΄ καστον ν ος στι δεήσει πάντα εναι. ς γάρ͵ πε τ ζον͵ ς φασίν͵ οσία στν μψυχος ασθητική͵ καστον τν εδν ατο κα οσία εναι λέγεται κα μψυχος κα ασθητική͵ οτως ε τ γένος κα σμά στι κα σώματον κα ψευδς κα ληθς κα μέλαν͵ ε τύχοι͵ κα λευκν κα σμικρότατον κα μέγιστον κα τλλα πάντα͵ καστον τν εδν κα τν καθ΄ καστον πάντα σται· περ ο θεωρεται. ψεδος ον κα τοτο. ε δ τ τερα μόνα στί͵ τούτων τ γένος τν λοιπν οκ σται γένος͵ οον ε σμα τ τὶ͵ τν σωμάτων͵ κα ε λογικν τ ζον͵ τν λόγων͵ ς μήτε σώματόν τι εναι ζον μήτε λογον͵ κα π τν λλων μοίως· περ τοπον. οκον οτε κα τοον κα τοον τ γένος͵ οτε τοον μν τοον δ οὔ͵ οτε μν οτε τοον οτε τοον δύναται εναι [γένος]· ε δ τοτο͵ οδ στιν λως τ γένος. ε δ λέγοι τις τι δυνάμει πάντα στ τ γένος͵ λέξομεν͵ ς τ δυνάμει τι ν δε τι κα νεργεί εναι͵ οον ο δύναταί τις γραμματικς εναι ε μ κα νεργεί. κα τ γένος ον ε δυνάμει πάντα στίν͵ ρωτμεν ατος τί στιν νεργείᾳ͵ κα οτω μένουσιν α ατα πορίαι. τναντία μν γρ πάντα νεργεί εναι ο δύναται. λλ΄ οδ τ μν κα νεργεί τ δ δυνάμει μόνον͵ οον σμα μν νεργείᾳ͵ δυνάμει δ σώματον. δυνάμει γάρ στιν οόν τέ στιν νεργεί ποστναι͵ τ δ σμα νεργεί ν δύνατόν στιν σώματον γενέσθαι κατ΄ νέργειαν͵ στε ε λόγου χάριν σμά τι στιν νεργείᾳ͵ οκ στιν σώματον δυνάμει͵ κα τ νάπαλιν. οκον οκ νδέχεται τ γένος τ μν νεργεί εναι τ δ δυνάμει μόνον. ε δ οδν λως στν νεργείᾳ͵ οδ φέστη κεν. οκον οδέν στι τ γένος͵ διαιρεν ες τ εδη λέγουσιν. τι κα τοτο θεάσασθαι ξιον. σπερ γρ͵ πε ατός στιν λέξανδρος κα Πάρις͵ οκ νδέχεται τ μν λέξανδρος περιπατε ληθς εναι͵ τ δ Πάρις περιπατε ψεδος͵ οτως ε τ ατό στι τ νθρωπον εναι Θέωνι κα Δίωνι͵ ες σύνταξιν ξιώματος γομένη νθρωπος προσηγορία ληθς ψεδος π΄ μφοτέρων ποιήσει τ ξίωμα. ο θεωρεται δ τοτο· το μν γρ Δίωνος καθημένου Θέωνος δ περιπατοντος τ νθρωπος περιπατε φ΄ ο μν λεγόμενον ληθές στιν͵ φ΄ ο δ ψεδος. οκ ρα κοινή στιν μφοτέρων νθρωπος προσηγορία͵ οδ ατ μφον͵ λλ΄ ε ρα͵ δία κατέρου.

 

κα περ κοινν συμβεβηκότων.

Παραπλήσια δ λέγεται κα περ τν κοινν συμβεβηκότων. ε γρ ν κα τ ατ συμβέβηκε Δίωνί τε κα Θέωνι τ ρν͵ ἐὰν καθ΄ πόθεσιν φθαρ μν Δίων͵ Θέων δ περι κα ρᾷ͵ τοι τν ρασιν το φθαρμένου Δίωνος φθαρτον μένειν ροσιν͵ περ πεμφαίνει͵ τν ατν ρασιν φθάρθαι τε κα μ φθάρθαι λέξουσιν͵ περ τοπον· οκ ρα Θέωνος· ρασις ατή στι τ Δίωνος͵ λλ΄ ε ρα͵ δία κατέρου. κα γρ ε τατν συμβέβηκε Δίωνί τε κα Θέωνι τ ναπνεν͵ οκ νδέχεται τν ν Θέωνι ναπνον εναι͵ τν ν Δίωνι δ μ εναι· νδέχεται δ το μν φθαρέντος το δ περιόντος· οκ ρα ατή στιν. Περ μν ον τούτων π τοσοτον νν ρκέσει συντόμως λελέχθαι.