Σέξτος: ΠΥΡΡΩΝΕΙΩΝ ΥΠΟΤΥΠΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΤΡΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟΝ 12η συνέχεια


ς ν συντόμ δ λόγ τατα ρκέσει. πλν τοσαύτης νωμαλίας πραγμάτων κα δι τούτου το τρόπου δεικνυμένης͵ ποον μν στι τ ποκείμενον κατ τν φύσιν οκ ξομεν λέγειν͵ ποον δ φαίνεται πρς τήνδε τν γωγν πρς τόνδε τν νόμον πρς τόδε τ θος κα τν λλων καστον. κα δι τοτον ον περ τς φύσεως τν κτς ποκειμένων πραγμάτων πέχειν μς νάγκη. οτω μν ον δι τν δέκα τρόπων καταλήγομεν ες τν ποχήν.

 

ιε περ τν πέντε τρόπων.
ο δ νεώτεροι σκεπτικο παραδιδόασι τρόπους τς ποχς πέντε τούσδε͵ πρτον τν π τς διαφωνίας͵ δεύτερον τν ες πειρον κβάλλοντα͵ τρίτον τν π το πρός τι͵ τέταρτον τν ποθετικόν͵ πέμπτον τν διάλληλον. κα μν π τς διαφωνίας στ καθ΄ ν περ το προτεθέντος πράγματος νεπίκριτον στάσιν παρά τε τ βί κα παρ τος φιλοσόφοις ερίσκομεν γεγενημένην͵ δι΄ ν ο δυνάμενοι αρεσθαί τι ποδοκιμάζειν καταλήγομεν ες ποχήν. δ π τς ες πειρον κπτώσεως στν ν τ φερόμενον ες πίστιν το προτεθέντος πράγματος πίστεως τέρας χρζειν λέγομεν͵ κκενο λλης͵ κα μέχρις πείρου͵ ς μ χόντων μν πόθεν ρξόμεθα τς κατασκευς τν ποχν κολουθεν. δ π το πρός τι͵ καθς προειρήκαμεν͵ ν πρς μν τ κρνον κα τ συνθεωρούμενα τοον τοον φαίνεται τ ποκείμενον͵ ποον δ στι πρς τν φύσιν πέχομεν. δ ξ ποθέσεως στιν ταν ες πειρον κβαλλόμενοι ο δογματικο πό τινος ρξωνται ο κατασκευάζουσιν λλ΄ πλς κα ναποδείκτως κατ συγχώρησιν λαμβάνειν ξιοσιν. δ διάλληλος τρόπος συνίσταται͵ ταν τ φελον το ζητουμένου πράγματος εναι βεβαιωτικν χρείαν χ τς κ το ζητουμένου πίστεως· νθα μηδέτερον δυνάμενοι λαβεν πρς κατασκευν θατέρου͵ περ μφοτέρων πέχομεν. τι δ πν τ ζητούμενον ες τούτους νάγειν τος τρόπους νδέχεται͵ δι βραχέων ποδείξομεν οτως. τ προτεθν τοι ασθητόν στιν νοητόν͵ ποον δ΄ ν ᾖ͵ διαπεφώνηται· ο μν γρ τ ασθητ μόνα φασν εναι ληθῆ͵ ο δ μόνα τ νοητά͵ ο δέ τινα μν ασθητὰ͵ τιν δ νοητά. πότερον ον πικριτν εναι φήσουσι τν διαφωνίαν νεπίκριτον; ε μν νεπίκριτον͵ λέγομεν τι δε πέχειν· περ γρ τν νεπικρίτως διαφωνουμένων οχ οόν τέ στιν ποφαίνεσθαι. ε δ πικριτήν͵ πόθεν πικριθήσεται πυνθανόμεθα. οον τ ασθητόν (π τούτου γρ προτέρου στήσομεν τν λόγον) πότερον π ασθητο π νοητο; ε μν γρ π ασθητοῦ͵ πε περ τν ασθητν ζητομεν͵ κα κενο λλου δεήσεται πρς πίστιν. ε δ κκενο ασθητν σται͵ πάλιν κα ατ λλου δεήσεται το πιστώσοντος͵ κα τοτο μέχρις πείρου. ε δ π νοητο πικρίνεσθαι δεήσει τ ασθητόν͵ πε κα τ νοητ διαπεφώνηται͵ δεήσεται κα τοτο νοητν ν κρίσεώς τε κα πίστεως. πόθεν ον πι στωθήσεται; ε μν π νοητοῦ͵ ες πειρον κπεσεται μοίως· ε δ΄ π ασθητοῦ͵ πε πρς μν τν πίστιν το ασθητο παρελήφθη νοητόν͵ πρς δ τν το νοητο πίστιν ασθητόν͵ διάλληλος εσάγεται τρόπος. ε δ τατα φεύγων προσδιαλεγόμενος μν κατ συγχώρησιν κα ναποδείκτως ξιώσειε λαμβάνειν τι πρς πόδειξιν τν ξς͵ ποθετικς εσαχθήσεται τρόπος͵ πορος πάρχων. ε μν γρ ποτιθέμενος πιστός στιν͵ μες ε τ ντικείμενον ποτιθέμενοι οκ σόμεθα πιστότεροι. κα ε μν ληθές τι ποτίθεται ποτιθέμενος͵ ποπτον ατ ποιεῖ͵ καθ΄ πόθεσιν ατ λαμβάνων λλ μ μετ κατασκευς· ε δ ψεδος͵ σαθρ σται ποβάθρα τν κατασκευαζομένων. κα ε μν νύει τι τ ποτίθεσθαι πρς πίστιν͵ ατ τ ζητούμενον ποτιθέσθω͵ κα μ τερόν τι δι΄ ο δ κατασκευάσει τ πργμα περ ο λόγος· ε δ τοπόν στι τ ποτίθεσθαι τ ζητούμενον͵ τοπον σται κα τ ποτίθεσθαι τ παναβεβηκός. τι δ κα πρός τι στ πάντα τ ασθητά͵ δλον· στι γρ πρς τος ασθανομένους. φανερν ον τι περ ν μν προτεθ πργμα ασθητόν͵ ες τος πέντε τρόπους νάγειν τοτο εμαρές στιν. μοίως δ κα περ το νοητο πιλογιζόμεθα. ε μν γρ νεπικρίτως διαπεφωνσθαι λέγοιτο͵ δοθήσεται μν τ δεν πέχειν περ ατο. ε δ πικριθήσεται διαφωνία͵ ε μν δι νοητοῦ͵ ες πειρον κβαλομεν͵ ε δ π ασθητοῦ͵ ες τν διάλληλον· τ γρ ασθητν πάλιν διαφωνούμενον͵ κα μ δυνάμενον δι΄ ατο πικρίνεσθαι δι τν ες πειρον κπτωσιν͵ το νοητο δεήσεται σπερ κα τ νοητν το ασθητο. δι τατα δ ξ ποθέσεως λαμβάνων τι πάλιν τοπος σται. λλ κα πρός τί στι τ νοητά· πρς γρ τν νον νοητ λέγεται͵ κα ε ν τ φύσει τοιοτον ποον λέγεται͵ οκ ν διεφωνήθη. νήχθη ον κα τ νοητν ες τος πέντε τρόπους͵ διόπερ νάγκη περ το προτεθέντος πράγματος πάντως μς πέχειν.