Σέξτος: ΠΥΡΡΩΝΕΙΩΝ ΥΠΟΤΥΠΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΙΣ ΤΡΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟΝ 16η συνέχεια


κθ τι διαφέρει σκεπτικ γωγ τς ρακλειτείου φιλοσοφίας.

τι μν ον ατη διαφέρει τς μετέρας γωγς͵ πρόδηλον· μν γρ ράκλειτος περ πολλν δήλων ποφαίνεται δογματικς͵ μες δ΄ οχί͵ καθάπερ ερηται. πε δ ο περ τν Ανησίδημον λεγον δν εναι τν σκεπτικν γωγν π τν ρακλείτειον φιλοσοφίαν͵ διότι προηγεται το τναντία περ τ ατ πάρχειν τ τναντία περ τ ατ φαίνεσθαι͵ κα ο μν σκεπτικο φαίνεσθαι λέγουσι τ ναντία περ τ ατό͵ ο δ ρακλείτειοι π τούτου κα π τ πάρχειν ατ μετέρχονται͵ φαμν πρς τούτους͵ τι τ τ ναντία περ τ ατ φαίνεσθαι ο δόγμα στ τν σκεπτικν λλ πργμα ο μόνον τος σκεπτικος λλ κα τος λλοις φιλοσόφοις κα πσιν νθρώποις ποπίπτον· οδες γον τολμήσαι ν επεν τι τ μέλι ο γλυκάζει τος γιαίνοντας τι τος κτερικος ο πικράζει͵ στε π κοινς τν νθρώπων προλήψεως ρχονται ο ρακλείτειοι͵ καθάπερ κα μες͵ σως δ κα α λλαι φιλοσοφίαι. διόπερ ε μν πό τινος τν σκεπτικς λεγομένων λάμβανον τ τναντία περ τ ατ ποκεσθαι͵ οον το πάντα στν κατάληπτα το οδν ρίζω τινος τν παραπλησίων͵ σως ν συνγον λέγουσιν· πε δ ρχς χουσιν ο μόνον μν λλ κα τος λλοις φιλοσόφοις κα τ βί ποπιπτούσας͵ τί μλλον τν μετέραν γωγν κάστην τν λλων φιλοσοφιν κα τν βίον δν π τν ρακλείτειον φιλοσοφίαν εναι λέγοι τις ν͵ πειδ πάντες κοινας λαις κεχρήμεθα; μήποτε δ ο μόνον ο συνεργε πρς τν γνσιν τς ρακλειτείου φιλοσοφίας σκεπτικ γωγή͵ λλ κα ποσυνεργεῖ͵ εγε σκεπτικς πάντα τ π το ρακλείτου δογματιζόμενα ς προπετς λεγόμενα διαβάλλει͵ ναντιούμενος μν τ κπυρώσει͵ ναντιούμενος δ τ τ ναντία περ τ ατ πάρχειν͵ κα π παντς δόγματος το ρακλείτου τν μν δογματικν προπέτειαν διασύρων͵ τ δ ο καταλαμβάνω κα τ οδν ρίζω πιφθεγγόμενος͵ ς φην μπροσθεν· περ μάχεται τος ρακλειτείοις. τοπον δέ στι τ τν μαχομένην γωγν δν εναι λέγειν τς αρέσεως κείνης μάχεται· τοπον ρα τ τν σκεπτικν γωγν π τν ρακλείτειον φιλοσοφίαν δν εναι λέγειν.

 

λ τίνι διαφέρει σκεπτικ γωγ τς Δημο κριτείου φιλοσοφίας.

λλ κα Δημοκρίτειος φιλοσοφία λέγεται κοινωνίαν χειν πρς τν σκέψιν͵ πε δοκε τ ατ λ μν κεχρσθαι· π γρ το τος μν γλυκ φαίνεσθαι τ μέλι τος δ πικρν τν Δημόκριτον πιλογίζεσθαί φασι τ μήτε γλυκ ατ εναι μήτε πικρόν͵ κα δι τοτο πιφθέγγεσθαι τν ο μλλον φωνν σκεπτικν οσαν. διαφόρως μέντοι χρνται τ ο μλλον φων ο τε σκεπτικο κα ο π το Δημοκρίτου· κενοι μν γρ π το μηδέτερον εναι τάττουσι τν φωνήν͵ μες δ π το γνοεν͵ πότερον μφότερα οθέτερόν τι στι τν φαινομένων. στε κα κατ τοτο μν διαφέρομεν͵ προδηλοτάτη δ γίνεται διάκρισις ταν Δημόκριτος λέγ τε δ τομα κα κενόν. τε μν γρ λέγει ντ το ληθεί· κατ΄ λήθειαν δ φεστάναι λέγων τάς τε τόμους κα τ κενν τι διενήνοχεν μν͵ ε κα π τς νωμαλίας τν φαινομένων ρχεται͵ περιττν ομαι λέγειν.

 

λα τίνι διαφέρει τς Κυρηναϊκς σκέψις.

Φασ δέ τινες τι Κυρηναϊκ γωγ ατή στι τ σκέψει͵ πειδ κκείνη τ πάθη μόνα φησ καταλαμβάνεσθαι. διαφέρει δ ατς͵ πειδ κείνη μν τν δονν κα τν λείαν τς σαρκς κίνησιν τέλος εναι λέγει͵ μες δ τν ταραξίαν͵ ναντιοται τ κατ΄ κείνους τέλος· κα γρ παρούσης τς δονς κα μ παρούσης ταραχς πομένει διαβεβαιούμενος τέλος εναι τν δονήν͵ ς ν τ περ το τέλους πελογισάμην. ετα μες μν πέχομεν σον π τ λόγ περ τν κτς ποκειμένων͵ ο δ Κυρηναϊκο ποφαίνονται φύσιν ατ χειν κατάληπτον.

 

λβ τίνι διαφέρει τς Πρωταγορείου γωγς σκέψις.

Κα Πρωταγόρας δ βούλεται πάν των χρημάτων εναι μέτρον τν νθρωπον͵ τν μν ντων ς στιν͵ τν δ οκ ντων ς οκ στιν͵ μέτρον μν λέγων τ κριτήριον͵ χρημάτων δ τν πραγμάτων͵ ς δυνάμει φάσκειν πάντων πραγμάτων κριτήριον εναι τν νθρωπον͵ τν μν ντων ς στιν͵ τν δ οκ ντων ς οκ στιν. κα δι τοτο τίθησι τ φαινόμενα κάστ μόνα͵ κα οτως εσάγει τ πρός τι. δι κα δοκε κοινωνίαν χειν πρς τος Πυρρωνείους. διαφέρει δ ατν͵ κα εσόμεθα τν διαφοράν͵ ξαπλώσαντες συμμέτρως τ δοκον τ Πρωταγόρ. φησν ον νρ τν λην ευστν εναι͵ εούσης δ ατς συνεχς προσθέσεις ντ τν ποφορήσεων γίγνεσθαι κα τς ασθήσεις μετακοσμεσθαί τε κα λλοιοσθαι παρά τε τς λικίας κα παρ τς λλας κατασκευς τν σωμάτων. λέγει δ κα τος λόγους πάντων τν φαινομένων ποκεσθαι ν τ λῃ͵ ς δύνασθαι τν λην σον φ΄ αυτ πάντα εναι σα πσι φαίνεται. τος δ νθρώπους λλοτε λλων ντιλαμβάνεσθαι παρ τς διαφόρους ατν διαθέσεις· τν μν γρ κατ φύσιν χοντα κενα τν ν τ λ καταλαμβάνειν τος κατ φύσιν χουσι φαίνεσθαι δύναται͵ τν δ παρ φύσιν τος παρ φύσιν. κα δη παρ τς λικίας κα κατ τ πνον γρηγορέναι κα καθ΄ καστον εδος τν διαθέσεων ατς λόγος. γίνεται τοίνυν κατ΄ ατν τν ντων κριτήριον νθρωπος· πάντα γρ τ φαινόμενα τος νθρώποις κα στιν͵ τ δ μηδεν τν νθρώπων φαινόμενα οδ στιν. ρμεν ον τι κα περ το τν λην ευστν εναι κα περ το τος λόγους τν φαινομένων πάντων ν ατ ποκεσθαι δογματίζει͵ δήλων ντων κα μν φεκτν.