ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΒΑΣΙΛΕΥΣ 2η συνέχεια


Ἡ δὲ προσέφησεν αὐτῷ «χαίροις καὶ σύ͵ προφῆτα͵

ὁ πᾶσι λέγων͵ τἀληθῆ· καθέσθητι τὸ τάχος.»

Εἶτα καὶ πάλιν πρὸς αὐτὸν «οὐκ ἀπ΄ Αἰγύπτου πέλεις;

οὐκ ἔχεις σὺ τὴν μάθησιν πᾶσαν τῶν Αἰγυπτίων;

εἰς ὃν οἱ δοκιμάσαντες τὴν ζήτησιν ἐφεῦρον;

ἥτις κἀγὼ πέποιθά με πάντ΄ ἀληθῆ σε φράζειν;

ποίᾳ δὲ σκέψει χρώμενος πάντα καλῶς ἐκφαίνῃ;»

Ὁ δὲ πρὸς ταύτην ἔφησε κακῶς καὶ μετ΄ ἀπάτης·

«τῶν ζητουμένων εὕρεσις σκέψεως πολλῆς δεῖται͵

ὡς ἔνεστι πολυσχεδής· εἰσὶ γὰρ ὡροσκόποι͵

σημειολύται πάμπολλοι σὺν ὀνειροπωλήταις͵

πρὸς τούτοις ἐγγαστρίμυθοι͵ μᾶλλον ἀρνιομάντεις͵

οἱ γενεθλιολόγητοι κλῆσιν φέροντες μάγων͵

ἥτις μαντεία πρόσεστι καλῶς εἰς τὰ μαντεῖα.»

Καὶ ταῦτ΄ εἰπὼν δριμύτερον ὄμμα πρὸς ταύτην τείνει·

ἡ δὲ τὸ τάχος ἔφησε͵ «προφῆτα͵ πῶς κατεῖδες

ἐμέ͵ καὶ τί βουλόμενος εἰπεῖν μοι ταῦτα πράττεις;»

Αὐτὸς δ΄ ὁ γόης ἔφησε͵ «κυρία͵ ὑπεμνήσθην͵

ὅτι δεῖ σε βασίλισσαν τὰ μέλλοντα διδάξαι.

τοῦτο λοιπὸν ὡς ἀληθές· αὐτὴ ὃ βούλῃ φράσον.»

Εἶτα βαλὼν ὁ μιαρὸς ἔσω τὴν χεῖρα κόλπου

ἔδειξε πινακίδιον πολλῆς κακοτεχνίας͵

ὅπερ ὡς ἀνερμήνευτον οὐ λόγος ἑρμηνεύει.

ἦν γὰρ χρυσίῳ σκευασθὲν ὀδοῦσιν ἐλεφάντων͵

ἔχον ἀστέρας τοὺς ἑπτά͵ καλὸν ὡροσκοπεῖον·

ἥλιος ἄνθραξ ἦν αὐτὸς καὶ κρύσταλλος σελήνη͵

Ἑρμῆς ὥσπερ σμαράγδινος͵ σάπφειρος Ἀφροδίτη͵

ὀφίτης ἦν ἀερινὸς ὁ Ζεὺς θεὸς ὁ Δίας͵

ἕτερα πάντα θαυμαστὰ καὶ ξένης θεωρίας.

Ὀλυμπιὰς δὲ μάλιστα μεγάλως θαμβηθεῖσα

καὶ πᾶσαν προσθαυμάσασα πίνακος θεωρίαν

ἐκέλευσε ταχύτατα μόνωσιν προσγενέσθαι·

εἶθ΄ οὕτως τῷ Νεκτεναβῷ φησι͵ «σκέψαι͵ προφῆτα͵

Φιλίππου τε τὴν γέννησιν καὶ τὴν ἐμὴν εἰπεῖν μοι.»

Λόγος γὰρ ἐφημίζετο παρὰ παντὸς τοῦ πλήθους͵

ὡς͵ εἴπερ ἔλθῃ Φίλιππος ἐκ γῆς τῆς ἀλλοτρίας͵

αὐτὴ διαζευχθήσεται͵ λάβῃ δ΄ ἑτέραν οὗτος.

Ἔφησεν οὖν Νεκτεναβώ͵ «διττὰς θὲς τὰς γεννήσεις͵

Φιλίππου σοῦ πρῶτον ἀνδρός͵ Ὀλυμπιάδος εἶτα.»

Καὶ τὶ ποιεῖ Νεκτεναβώ; τίθησι καὶ τὴν τούτου

κακίστην οὗτος γέννησιν πλησίον τῶν συζύγων·

καὶ πᾶσαν τούτου κατιδὼν μεγίστην γοητείαν

καὶ προσψευσάμενος αὐτῇ «ψεῦδος οὐκ ἔστιν͵» εἶπεν

«ἀλλ΄ ἀληθὲς τὸ λαληθέν͵ βασίλισσα͵ καὶ πρόσχες·

ὅσα δὲ βούλῃ͵ δύναμαι μεγάλος ὡς προφήτης

ἐντέχνως βοηθῆσαί σοι πώποτε μὴ γενέσθαι

παρά τ΄ ἀνδρὸς ἀπόβλητον͵ ἄνακτος τοῦ Φιλίππου.»

Ὀλυμπιὰς δ΄ ἀντέφησε͵ «πῶς δυνηθήσῃ τοῦτο;»

Ὁ δὲ καὶ πάλιν πρὸς αὐτὴν͵ «δεῖ σε θεῷ μεγάλῳ

τῶν ἐπιγείων συνελθεῖν κἀκ τούτου συλλαβέσθαι͵

καὶ τέξαι τέκνον μετ΄ αὐτοῦ καὶ τιθηνὸς γενέσθαι͵

ἔκδικον ἔχειν τοῦτο δὲ πάντων ἡμαρτημένων

τῶν γενομένων κάκιστα πρὸς σὲ παρὰ Φιλίππου.»

Ὀλυμπιὰς δὲ πρὸς αὐτόν «καὶ ποῖος» φησὶν «οὗτος;

τίνα μορφὴν ἔχει Θεὸς ὁ συγγενόμενός μοι;

τί κλῆσιν οὗτος ἔσχηκε;» Νεκτεναβὼ προσέφη͵

«ὁ τῆς Λιβύης κεραός͵ ὁ πλουτηφόρος Ἄμμων·

τὴν ἡλικίαν ἔφηβος͵ νέος ἀνὴρ μεσῆλιξ͵

εἶδος δὲ μελανδέστερος͵ χρυσόκομος τὴν χαίτην͵

ἐπὶ κροτάφου κέρατα κριοῦ χρυσᾶ προφέρων·

ὥστε σαυτὴν ἑτοίμασον͵ ὦ βασιλίς͵ πρὸς γάμον͵

καὶ θεωρήσεις ὄνειρον Θεοῦ σοι μιγνυμένου.»

Ὀλυμπιὰς δ΄ εἶπεν αὐτῷ͵ «γενέσθαι τοῦτο πότε;»

«οὐκ εἰς μακράν͵» Νεκτεναβώ͵ «σήμερον» ταύτῃ λέγει͵

«δι΄ ὅ σοι καὶ προτρέπομαι σαυτὴν καλῶς κοσμῆσαι

ἐσθήσεσι βασιλικοῖς͵ ἀρώμασι καὶ μύροις·

περιπλακήσεταί σου γὰρ αὐτὸς θεὸς ἐν ὕπνοις.»

Ἡ δὲ πρὸς τοῦτον ἔφησεν͵ «εἰ γίνωνται τοιαῦτα͵

οὐχ ὡς προφήτην ἕξω σε͵ μᾶλλον ἀστερολέσχην͵

ἀλλ΄ ὡς θεὸν τιμήσω σε καὶ προσκυνήσω τάχει.»

Οὕτως εἰπὼν Νεκτεναβὼ πρὸς τὴν Ὀλυμπιάδα

ἐξέρχεται ταχύτατα τῶν ἀνακτόρων οὗτος

καὶ μὴ βραδύνας ἔδραμεν εἰς ἐρημίας τόπον͵

καὶ πρὸς ὀνειροπόμπιον κρείττους εὑρὼν βοτάνας͵

τὰς δυναμένας ὄνειρον Ὀλυμπιάδι πλάσαι͵

τίλλει καὶ πράττει μαγικῶς πολλῇ κακοτεχνίᾳ·

ἐκ τῶν βοτανῶν ἅψας δὲ λύχνους πολλῇ δυνάμει

ἐπεκαλεῖτο δαίμονας μεθ΄ ὅρκων τοῦτο πρᾶξαι.

Γράψας αὐτῆς οὖν ὄνομα καὶ σὺν κηρῷ βουλλώσας

δυνάμεις πάσας μαγικὰς ὁ δύστηνος ἐποίει͵

ὥστε κατ΄ ὄναρ ἀληθῶς ἰδεῖν Ὀλυμπιάδα

αὐτὸν Θεὸν τὸν Ἄμμωνα ταύτῃ περιπλακέντα

καὶ συγγενόμενον αὐτῇ σὺν ἡδονῇ μεγίστῃ͵

καὶ τοῦτον ἀνιστάμενον πρὸς ταύτην εἰρηκότα·

«Ὀλυμπιάς͵ κατὰ γαστρὸς ἔχεις παιδίον ἄρρεν

ἔκδικόν σου γενόμενον πάντων ἁμαρτημάτων

Φιλίππου τοῦ συνεύνου σου σοὶ προσεγγινομένων·

καὶ βασιλεύσει πάσης γῆς καὶ πάσης οἰκουμένης·

ὀνομασθήσεται δ΄ αὐτὸ τῇ κλήσει κοσμοκράτωρ.»

Ἐξεγερθεῖσα τοιγαροῦν Ὀλυμπιὰς ἐξ ὕπνου

καὶ πάντα δ΄ αὕτη σύμφωνα θαυμάσασα τῶν λόγων

τάχιστα μετεστείλατο τὸν ἐπωδὸν κρυφίως·

ἥτις καὶ λέγει πρὸς αὐτόν͵ «ὡς εἶπας ὦ προφῆτα͵

αὐτὸς θεὸς συνῆλθέ μοι σὺν ἡδονῇ πρὸς ὕπνοις͵

ὥστε βεβούλευμαι λοιπὸν καθ΄ ὥραν τοῦτον βλέπειν

καὶ κοινωνεῖν μεθ΄ ἡδονῆς· σὺ γοῦν ἐντέχνως τοῦτο

τάχιστα κατασκεύασον· θαυμάζω δέ͵ προφῆτα͵

πῶς σὺ νοεῖς τὰ μέλλοντα.» «Τοῦτο δ΄ ἀγνοηταίνεις»͵

ἔφησεν ὁ Νεκτεναβώ͵ «πρόσχες͵ κυρία͵ μᾶλλον.

ἐπεὶ γὰρ βούλει σὺ θεὸν ἀεὶ συνέρχεσθαί σοι͵

σκέψιν γενέσθαι δεῖ τινα πῶς μέλλει τελεσθῆναι·

δοκεῖ μοι γοῦν͵ βασίλισσα͵ λαβεῖν ἐμὲ πλησίον

χώρημα τοῦ κοιτῶνός σου· θεοῦ γὰρ ἐρχομένου

σοῖς ὀφθαλμοῖς ἴδοις αὐτόν· μὴ θροηθῇς οὖν αὕτη͵

ἐμοῦ μεγίσταις μηχαναῖς ἐργαζομένου ταῦτα·

ἄλλο γὰρ ἔστιν ὄνειρος͵ ἄλλο δὲ ταὐτοψία·

ὁ γὰρ θεὸς ἐρχόμενος πρὸς σὲ κατὰ τὸ πρῶτον

γίνεται δράκων ἐπὶ γῆς ἕρπων καὶ συριγγίζων·

εἶθ΄ οὕτως εἰς τὸν κεραὸν Ἄμμωνα προσμορφοῦται͵

εἰς Ἀλκείδην μετέπειτα θεὸν τὸν Ἡρακλέα͵

καὶ πάλιν εἰς Διόνυσον͵ Θεὸν τὸν θυρσοκόμον͵

τὸ τέλος ἀνθρωποειδὴς ἐμφανισθεὶς Θεός σοι

φέρων τοὺς τύπους τοὺς ἐμοὺς καταμιγήσεταί σου.

Ἔφησεν οὖν Ὀλυμπιάς͵ καλῶς͵ προφῆτα͵ λέγεις·

πλησίον τῆς ἐμῆς στρωμνῆς ποίησον σὸν κοιτῶνα·

ἐπὰν δὲ τοῦτο γένηται͵ μάθω δὲ γρηγοροῦσα

τίνος θεοῦ σπορὰν ἐγὼ κατὰ γαστρὸς βαστάζω͵

τιμήσω σε͵ Νεκτεναβώ͵ βασιλικῇ τῇ δόξῃ͵

καὶ τοῦ παιδὸς πατέρα σε καλέσω θαυμασίως.

Καὶ πάλιν ὁ Νεκτεναβὼ προσεπεφώνει ταύτῃ·

προεῖπόν σοι͵ βασίλισσα͵ μή σε προσεκφοβήσῃ

ὁ συριγμὸς τοῦ δράκοντος· φάνηθι τούτῳ μᾶλλον

εὐπρόσιτος καὶ προσηνὴς δειλίαν μὴ προσχοῦσα.

Γενησαμένων οὖν αὐτῶν πάντων τῶν εἰρημένων͵

ἀφόβως ἤνεγκεν αὐτὴ δεινὰς μεταμορφώσεις

αὐτῶν Θεῶν͵ ὡς ἔφησεν ὁ πλάνος μετὰ δόλου͵

θαυμάζουσα τοῦ δράκοντος τὰς μετασχηματίσεις.

Αὐτὸς δ΄ ἡτοίμασε κριοῦ πόκον ἁπαλωτάτου͵

τούτου δὲ τὰ κεράτια καλῶς περιχρυσώσας͵

βαλὼν ἱμάτιον λευκόν͵ ὡσαύτως καὶ τριβῶνα

κάλλιστον͵ καθαρώτατον͵ μέγαν͵ δρακοντιαῖον͵

(στ.308) σκῆπτρον ἐξ ἐβελλίνου τε͵ προσῆλθεν εἰς τὴν κλίνην.

 Ὀλυμπιὰς δ΄ ἀνέκειτο περικεκαλυμμένη

τοῖς ἱματίοις ἄνωθεν͵ ἄκρως ὁρῶσα ταῦτα͵

φόβον μὴ σχοῦσα τὸν αὐτοῦ· τοῦτον γὰρ προσεδόκα͵

λύχνους καὶ φῶτα πρὸς τιμὴν αὐτῶν Θεῶν ἀνάψας͵

ἔξω τῆς κλίνης ἅπαντας γενέσθαι προσειποῦσα

καὶ τὸν θεὸν τὸν Ἄμμωνα θέλουσα κατιδέσθαι.

Οὗτος δ΄ ὁ κάκιστος ἀνὴρ αὐτίκα ῥίψας σκῆπτρον

τῇ κλίνῃ τε προσεπιβὰς τῶν λύχνων ἁπτουμένων͵

συγγίνεται τῇ γυναικὶ ταύτῃ͵ κακῶς πλανήσας͵

ἐχούσης αὐτῆς πρόσωπον πάντῃ κεκαλυμμένον͵

Θεὸν εἶναι νομίσασα τὸν συμμιγέντα ταύτῃ.

Καὶ συμμιγεὶς ὁ φαρμακὸς ταύτῃ δολίῳ τρόπῳ

ἔτυψε τούτου τῇ χειρὶ κοιλίαν αὐτῆς λέγων·

Σπέρματα μέγιστα Θεῶν ἀνίκητα͵ κρατεῖτε.

Εἶθ΄ οὕτως ἔφησεν αὐτῇ͵ διάμεινον͵ ὦ γύναι·

κατὰ γαστρὸς ἔχεις υἱὸν ἔκδικόν σου συνεῖναι͵

καὶ τοῦτον κοσμοκράτορα καὶ βασιλέα μέγαν.

Καὶ ταῦτ΄ εἰπὼν ἐξέρχεται πρὸς τὸν αὑτοῦ κοιτῶνα͵

συγκατακρύψας ἅπασαν αὑτοῦ κακοτεχνίαν.

Πρωΐας οὖν Ὀλυμπιὰς ἐγείρεται τὸ τάχος

καὶ πρὸς τὸν πλάνον ἔρχεται καὶ διυπνίζει τοῦτον.

Ἔξυπνος δὲ γενόμενος ἔφησε ταύτῃ χαίροις.

Εἶτα φησὶ͵ βασίλισσα͵ τί μοι προσαπαγγέλλεις;

Ἡ δέ͵ προφῆτα͵ προσφωνεῖ͵ θεὸς ὃν σὺ προέφης͵

ἦλθε καὶ συνεμίγη μοι μεθ΄ ἡδονῆς τῆς πλείστης·

ποίησον οὖν τοῖς ἔμπροσθεν αὐτὸν συνέρχεσθαί μοι.

Ἔφησεν ὁ Νεκτεναβώ͵ ἐγὼ Θεοῦ προφήτης͵

ὦ βασιλίς͵ ἀπέσταλμαι· ἐπεὶ δὲ βούλῃ τοῦτον

ὁρᾶν καὶ σοὶ συμμίγνυσθαι͵ παράσχου μοι τὸν τόπον

τὸν τῆς σῆς κλίνης ἔγγιστα μονώτατον τυγχάνειν·

ἐγὼ δ΄ αὐτὸς καθαρισμὸν ποιῶν τῷ σῷ κοιτῶνι͵

ἀνεμποδίστως ὁ Θεὸς ἔρχεται πρὸς σὴν κλίνην͵

αὐτὴν σὴν θέλησιν πληρῶν καὶ σὴν ἐπιθυμίαν.

Ἡ δὲ προσέφησεν αὐτῷ τῷ πλάνῳ πλανηθεῖσα͵

ποίει͵ προφῆτα͵ τὸ δοκοῦν σοι καὶ τὸ βουλητέον͵

λάβε τὰς κλεῖς κοιτῶνός μου͵ μεῖνον αὐτὸς ἐγγύς μου.

Ὁ δὲ λαβὼν καὶ μαγικῇ τέχνῃ κατασκευάζων͵

ὥστε λανθάνειν τὴν αὐτὴν τὰς τούτου κακουργίας͵

καὶ τίς ὁ συμμιγνύμενος αὐτῇ τὸ καθ΄ ἑσπέραν͵

εἰσήρχετο πλανῶν αὐτήν͵ φέρων Ἄμμωνος σχῆμα͵

καὶ ταύτῃ κατεμίγετο πλείστῃ τῇ γοητείᾳ.

Ὀλυμπιὰς δ΄ ἐνόμιζεν͵ καθὼς ὁ πλάνος ἔφη͵

παρ΄ Ἄμμωνος καὶ δράκοντος͵ μᾶλλον γοῦν Ἡρακλέως͵

(352)πανθέου Διονύσου τε τὸ σπέρμα συνειλήφειν͵

μεθ΄ ἡδονῆς κατέχουσα πρὸς ἑαυτὴν κρυφίως.

Ὡς δ΄ ἡ γαστὴρ ἐξώγκωτο͵ προσβλέψασα τῷ μάγῳ͵

φόβῳ προσέφησεν αὐτῷ͵ τί μέλλεις͵ ὦ προφῆτα͵

ἐὰν παραγενόμενος ὁ Φίλιππος ἐνταῦθα

ἔγκυον προσευρήσῃ μοι͵ τί πρὸς αὐτὸν ἀντείπω;

Εἶπε δ΄ αὐτῇ Νεκτεναβώ͵ μὴ πτοηθῇς ἐν τούτῳ·

ἔχεις τὸν τρίμορφον Θεὸν Ἄμμωνα βοηθοῦντα

καὶ πρὸς τοῖς ὕπνοις Φίλιππον δεῖξαι καὶ καταπεῖσαι͵

πῶς ἔσχες σὺ τὴν σύλληψιν παρὰ Θεῶν τριμόρφων·

ὡς οὖν ἀνέγκλητος λοιπόν͵ ἄφοβος ἔσο τοίνυν.

Νεκτεναβὼ δὲ προσλαβὼν ἱέρακα θαλάσσης

καὶ τοῦτον τέχνῃ μαγικῇ πέτασθαι συσκευάσας

ἀπέστειλε πρὸς Φίλιππον δηλῶσαι τὰ πραχθέντα

πρὸς τοῖς ὀνείροις τοῖς αὐτοῦ͵ μεγίστῃ γοητείᾳ

καὶ μαγικοῖς σοφίσμασι πάντα καταπαγγεῖλαι·

ὅθεν ἱέραξ προσελθών͵ ἱπτάμενος͵ ὡς ἔφην͵

πολλῷ τῷ διαστήματι μεγάλῃ μαγγανείᾳ͵

πρὸς Φίλιππον ὑπάρχοντα τόποις τοῖς ξενοτάτοις͵

εἶπεν ἐν ὕπνοις πρὸς αὐτὸν ἅπαντα τὰ πραχθέντα͵

αὐτὰ τὰ συμβησόμενα τῇ ὁμευνέτῃ τούτου.
συνεχίζεται...